قطر حافظ منافع آمریکا در افغانستان خواهد شد

رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشته است که ایالات متحده همچنان با دفتر سیاسی طالبان در دوحه در ارتباط خواهد بود

آمریکا و کشورهای غربی و بسیاری از دیگر کشورهای جهان برای به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان تمایلی ندارند -Olivier Douliery/Pool via REUTERS

روز جمعه، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از قول یک مقام وزارت خارجه، اعلام کرد که واشنگتن و دوحه توافقی امضا کرده‌اند که بر مبنای آن، قطر حافظ منافع ایالات متحده در افغانستان خواهد بود.

بر اساس این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و همتای قطری او، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، پس از دیدار و گفت‌وگو در محل وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن، در مراسمی این توافق را امضا کرده‌اند.

بلینکن گفته است: «قطر در سفارت خود در افغانستان، بخش حافظ منافع آمریکا را برای ارائه خدمات کنسولی خاص و نظارت بر شرایط و امنیت تاسیسات دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان ایجاد خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده نویسنده رویترز، این توافق در عین حال که احتمال تعامل مستقیم میان دولت آمریکا و طالبان در آینده، پس از دو دهه جنگ، را ممکن می‌کند، در تقویت روابط واشنگتن و دوحه تحولی بزرگ محسوب می‌شود.

به دنبال قدرت‌ گرفتن گروه اسلامگرای طالبان در افغانستان در نیمه ماه اوت، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی سفارتخانه‌های خود در کابل را تعطیل و دیپلمات‌ها و کارمندان خود را از این کشور خارج کردند.

آمریکا و کشورهای غربی و بسیاری از دیگر کشورهای جهان برای به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان تمایلی ندارند و آن را به تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان و رعایت حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان، منوط کرده‌اند.

با این حال این کشورها اذعان کرده‌اند که برای پیشگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع افغانستان و بروز یک فاجعه انسانی و نیز تبدیل شدن دوباره آن به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها باید با طالبان بیشتر تعامل داشته باشند.

توافق جدید آمریکا و قطر از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد و بر اساس آن، دولت قطر و سفارت آن کشور در کابل با وزارت خارجه آمریکا و همچنین سفارت آمریکا در دوحه، در ارتباط و هماهنگی نزدیک خواهند بود.

رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشته است که ایالات متحده همچنان با دفتر سیاسی طالبان در دوحه در ارتباط خواهد بود.