لیپیدما چیست؛ عارضه‌ای که از ۱۰ زن یکی به آن مبتلا است

شونا فیلیپس از مبارزه‌اش با بیماری تجمع غیرطبیعی چربی در پاها و اندام‌های تحتانی صحبت کرد

شونا فیلیپس، یکی از شرکت‌کنندگان شوی واقعی «لاو آیلند» - fuzzable

شونا فیلیپس، یکی از شرکت‌کنندگان شوی واقعی «لاو آیلند» برای آگاهی دادن در مورد بیماری «لیپیدما یا لیپادم» [تجمع غیرطبیعی چربی در پاها و اندام‌های تحتانی] از مبارزه‌اش با آن صحبت کرده است.

فیلیپس روز دوشنبه، ۲۴ ژانویه عکسش را در تعطیلات سال ۲۰۱۷ در دوبی در توییتر به اشتراک گذاشت و افشا کرد که در آن زمان از اختلال در خوردن رنج می‌برده است. 

او گفت آن تصویر «نمونه روشن شکل لیپیدما است.»

او با یادآوری این‌که چگونه این عارضه پیش از تشخیص بر زندگی‌اش تاثیر گذاشته بود، گفت یک رژیم لاغری داشت و بیش‌ازحد ورزش می‌کرد تا پای‌هایش را لاغر کند.

او گفت: «بیش‌ازحد لاغر بودم. خودم را در سالن ورزش شکنجه می‌دادم. باوجود این پاهایم بزرگتر و بزرگتر می‌شد.

او افزود: «لیپیدما هیچ ارتباطی با اضافه‌وزن ندارد. خیلی لطمه زننده است که همچنان با زنان به‌گونه‌ای رفتار کنیم که انگار این تقصیر آن‌ها است. نمی‌فهمم چطور کسی می‌تواند فردی را که رنج می‌برد، تنبل و چاق خطاب کند. این یک بیماری است که زنان اغلب در سکوت رنج می‌برند و اغلب به غلط تشخیص داده می‌شود.» 

تارنمای نظام درمان عمومی بریتانیا به آمار معمول بودن این عارضه اشاره نمی‌کند، اما می‌گوید این نارسایی می‌تواند دردناک باشد و اغلب اوقات زنان را هدف قرار می‌دهد.

لیپیدما یوکی (Lipoedema UK) سازمان خیریه‌ای که خود را وقف پژوهش در مورد این عارضه و کمک به افرادی کرده است که از آن رنج می‌برند، پیش‌بینی می‌کند که تا ۱۱ درصد زنان به این نارسایی مبتلا می‌شوند.

لیپیدما چیست؟

لیپیدما جمع شدن غیرطبیعی چربی در پاها، باسن و گاه بازوها است و معمولا کف و روی پا و دست‌ها را هدف قرار نمی‌دهد.

عوارض لیپیدما شامل پاهای سنگین و متورم است که با لمس درد می‌گیرد و به‌آسانی کبود می‌شود.

انستیتوی ملی برای تعالی سلامتی و مراقبت [بریتانیا] می‌گوید انباشته شدن چربی می‌تواند موجب بروز مشکلات حرکتی نیز بشود و «تاثیری فراگیر» بر کیفیت زندگی داشته باشد.

علاوه بر عوارض جسمی این عارضه‌، این بیماری می‌تواند موجب افسردگی روانی و اضطراب شود.

علت ابتلا به لیپیدما چیست؟

لیپیدما نتیجه اضافه‌وزن نیست و می‌تواند افرادی را هم که وزنی مناسب دارند، هدف قرار دهد. به گفته «لیپیدما یوکی» این عارضه «‌قطعا یک نارسایی ژنتیکی است، زیرا اغلب بیش از یک عضو خانواده به آن مبتلا می‌شوند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاه لیپیدما بیش از یک نسل را درگیر می‌کند، اما روشن نیست چرا برخی از افراد خانواده به آن مبتلا و برخی دیگر نمی‌شوند. در حال حاضر تست ژنتیک خاص این عارضه موجود نیست، اما پژوهش در مورد لیپیدما و ارتباطات ژنتیکی آن در بیمارستان سینت جورج لندن در جریان است.

در تارنمای نظام درمان عمومی بریتانیا آمده است که علت این عارضه می‌تواند تغییرات هورمونی در آغاز بلوغ، بارداری، روند یائسگی یا مصرف قرص‌های ضدبارداری باشد. 

لیپیدما چه تاثیری بر بیمار دارد؟

علاوه بر تورم دردناک‌، این عارضه می‌تواند بر سلامت روان فرد تاثیر منفی داشته باشد.

افزون بر این، پژوهش چندانی در مورد این بیماری نشده است و اغلب آن را به غلط چاقی بیش‌ازحد یا جمع شدن لنف در اندام‌ها تشخیص می‌دهند که یک عارضه بلندمدت سیستم لنفی است که در آن بافت‌های بدن به‌طور مزمن متورم می‌شود.

لیپیدما یوکی می‌گوید: «فقدان تشخیص به معنای آن است که بیمار درمان مناسب یا توصیه لازم را برای جلوگیری از مشکلات زیرگروهی این عارضه ازجمله آرتروز، واریس، جمع شدن لنف در بافت‌ها و اختلال در خوردن دریافت نمی‌کند.»

فیلیپس در ویدیویی که در فوریه ۲۰۲۱ در حساب کاربری یوتیوب خود به اشتراک گذاشت، گفت که این بیماری اعتمادبه‌نفسش را حتی حین رقابت در ششمین سری «لاو آیلند» سخت خدشه‌دار کرده بود.

او گفت: «قلبم برای خودم شکسته است. خیلی غم‌انگیز بود. بخش‌هایی از این ماجرا تا امروز مرا سخت ناراحت می‌کند.»

او یک قسمت این برنامه را به خاطر می‌آورد که از زنان خواسته شده بود در «چالش رقص کثیف» شرکت کنند و فیلیپس می‌بایست با مایویی که تا بالای ران‌هایش پیدا بود، می‌رقصید.   

او گفت: «ما آن روز وقت نهار باخبر شدیم و من از آن موقع تا وقتی خارج شدم، گریه کردم.»

درمان لیپیدما چیست؟

در حال حاضر درمان خاصی برای لیپیدما وجود ندارد، اما داروهایی برای کنترل عوارض آن در دسترس است.

برخی از مبتلایان به لیپیدما می‌توانند برای کاهش انبوه چربی، درد، کبودی و بهبود حرکت از «لیپوساکشن» بهره بگیرند. لیپوساکشن یک نوع جراحی است که چربی را از اندام‌ها خارج می‌کند. درمان با فشار نیز توصیه می‌شود که شامل بر تن کردن پوشش‌های ویژه روی اندام‌های بیمار است.

این درمان اندازه یا شکل اندام بیمار را تغییر نمی‌دهد، اما به خاطر تاثیر ضدالتهابی که روی بافت چربی دارد می‌تواند از میزان درد و ناراحتی بکاهد.

فیلیپس در سپتامبر سال ۲۰۲۰ تحت درمان با لیپوساکشن قرار گرفت. او در گفت‌وگو با «میل آن لاین» گفت تفاوت پاهایش قبل و بعد از عمل «فوق‌العاده» است.

او گفت: «اکنون احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌کنم، اما وقتی بیرون می‌روم نگرانم مردم فکر کنند: «پاهایش چندان فرقی هم نکرده است». به چشم من کاملا فرق کرده‌اند.

«وقتی به کلیپ‌های قدیمی نگاه می‌کنم، تفاوتش فوق‌العاده است.»

© The Independent