علت اختلال بویایی در اثر کرونا می‌تواند ژنتیکی باشد

کرونا به سلول‌های بخشی از بینی موسوم به «روپوشه بویایی» آسیب می‌زند

بریتانیا اولین کشوری بود که از دست دادن حس بویایی یا چشایی را به‌عنوان علائم کووید‌ـ‌۱۹، در مه ۲۰۲۰ شناسایی کرد-Pexels

پژوهشی جدید حاکی از آن است که از دست رفتن بویایی در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ می‌تواند عاملی ژنتیکی داشته باشد.

در حالی که علت دقیق از دست رفتن حواس در اثر کووید‌ـ‌۱۹ همچنان روشن نیست، دانشمندان معتقدند که این ویروس به سلول‌های بخشی از بینی موسوم به «روپوشه بویایی» آسیب می‌زند.

سلول‌های این بخش بینی از عصب‌های بویایی محافظت می‌کنند، که به انسان کمک می‌کنند بوها را حس کند.

پژوهشگران در آمریکا با استفاده از داده‌های شرکت آزمایش ژنتیکی ۲۳اندمی (23andMe)، تفاوت‌های ژنتیکی بین افرادی که جواب آزمایش کرونایشان مثبت بود و حس چشایی یا بویایی‌شان را از دست داده بودند و افرادی که حس چشایی یا بویایی‌شان را از دست نداده بودند، مقایسه کردند.

آن‌ها یک جایگاه ژن‌ــ محل خاص ژن یا کروموزوم‌ــ نزدیک دو ژن یوجی‌تی‌۲ای۱ (UGT2A1) و یوجی‌تی۲ای۲ (UGT2A2) شناسایی کردند.

ژن‌های یوجی‌تی‌۲ای۱ (UGT2A1) و یوجی‌تی۲ای۲ (UGT2A2) در روپوشه بویایی بیان می‌شوند [استفاده از اطلاعات ژن برای تولید محصول خاص هر ژن]. آن‌ها در شیوه‌ای که ما بوها را دریافت و دگرگون می‌کنیم نقش دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته متخصصان، افرادی که این جایگاه ژنی را دارند بیشتر احتمال دارد حس بویایی‌شان را از دست بدهند.

روشن نیست ژن‌های یوجی‌تی‌۲ای۱ (UGT2A1) و یوجی‌تی۲ای۲ (UGT2A2) چطور در این روند دخالت دارند، اما در این پژوهش آمده است: «این ژن‌ها ممکن است در فیزیولوژی سلول‌های آلوده و اختلال عملکردی ناشی از آن نقش داشته باشند که در از دست دادن حس بویایی دخیل است.»

آدام آتون، معاون ژنتیک انسانی در ۲۳اندمی و نویسنده اصلی این مقاله پژوهشی، به اسکای‌نیوز گفت: «این مثال واقعا زیبایی از علم بود که با جمع بزرگی از شرکت‌کنندگان پژوهشی فعالی آغاز شد که این آزمایش ۲۳اندمی را داده بودند، و ما خیلی سریع توانستیم بینشی زیست‌شناختی در مورد این بیماری پیدا کنیم که در غیر این صورت، کار بسیار بسیار دشواری می‌شد.»

بریتانیا اولین کشوری بود که از دست دادن حس بویایی یا چشایی را به‌عنوان علائم کووید‌ـ‌۱۹، در مه ۲۰۲۰ شناسایی کرد.

تمام ۶۹ هزار و ۸۴۱ نفری که در این پژوهش شرکت کردند به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا بودند و ۶۸ درصد آن‌ها از دست دادن بویایی یا چشایی را گزارش کردند.

احتمال گزارش این علائم در زنان بیش از مردان بود، ۷۲ درصد زنان حس چشایی یا بویایی‌شان را از دست داده بودند در حالی که این رقم در مردان ۶۱ درصد بود.

علاوه بر این، یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد احتمال گزارش از دست دادن بویایی یا چشایی در افراد آسیای‌شرقی‌تبار یا آفریقایی‌آمریکایی کمتر است.

© The Independent