چین می‌گوید آمریکا عامل وضع بحرانی کنونی در باره ایران است

در حالی که وزرای خارجه چین و ایران از آغاز توافقنامه همکاری ۲۵ ساله با هدف تقویت روابط اقتصادی و سیاسی خبر دادند، چین بار دیگر بر مخالفت خود با تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران تاکید کرد

 وزیران امور خارجه چین و جمهوری اسلامی از آغاز اجرای قرارداد ۲۵ ساله میان خود خبر دادند-NOEL CELIS / POOL / AFP

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز جمعه ۲۴ دی ماه در نشستی در شهر ووشی، در استان جیانگ سو، از تلاش‌ها برای احیای برجام بین قدرت‌های بزرگ و ایران حمایت کرد.

خلاصه‌ای از دیدار وانگ و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز شنبه ۲۵ دی‌ماه در سایت وزارت خارجه چین منتشر شد. حسین امیر عبداللهیان برای مذاکره با مقام‌های چینی و اجرایی شدن توافق استراتژیک ۲۵ ساله به این کشور سفر کرده است.

وزیر خارجه چین گفت که ایالات متحده مسئولیت اصلی مشکلات جاری با ایران را بر عهده دارد، زیرا به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد.

بر اساس مفاد آن توافق، در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی، ایران فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را محدود می‌کند. این توافق امکان حرکت برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را دشوارتر می‌کند، اگرچه تهران داشتن برنامه‌ای برای به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای را رد می‌کند.

وانگ گفت چین قاطعانه از تداوم مذاکرات در وین حمایت خواهد کرد.

او در عین حال گفت چین قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، اعمال فشار سیاسی از طریق موضوعاتی از جمله حقوق بشر و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه مخالف است.

ایالات متحده پس از خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران وضع کرد. دولت ترامپ معتقد بود که برجام برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و نفوذ منطقه‌ای ایران کافی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سال بعد، ایران شروع به نقض تدریجی معاهده کرد و ذخایر اورانیوم غنی شده را افزایش داد، آن را با خلوص شکافت‌پذیر بالاتر پالایش کرد و سانتریفیوژهای پیشرفته را برای سرعت بخشیدن به جریان تولید این مواد نصب کرد.

چین و ایران که هر دو مشمول تحریم‌های آمریکا هستند، قرارداد همکاری ۲۵ ساله را در ماه مارس گذشته امضا کردند که ایران را به طرح زیرساختی چند تریلیون دلاری که از شرق آسیا تا اروپا گسترش می‌یابد، وارد طرح کمربند و جاده چین کرد.

هدف این پروژه گسترش چشمگیر نفوذ اقتصادی و سیاسی چین است و نگرانی‌هایی را در ایالات متحده و کشورهای دیگر ایجاد کرده است.

در متن خلاصه وزارت امور خارجه در مورد قراردادهای مرتبط با پیمان استراتژیک ایران و چین آمده است: «این توافق باعث تعمیق همکاری‌های چین و ایران در زمینه‌هایی از جمله انرژی، زیرساخت‌ها، کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی و فرهنگی و همچنین امنیت سایبری و همکاری با سایر کشورها می‌شود.»

وانگ یی که در هفته گذشته با چند همتای خود از کشورهای عربی خلیج فارس ملاقات کرد و با آن‌ها در مورد نگرانی‌هایشان در مورد تهدید بالقوه ایران مذاکره انجام داد، همچنین گفت که چین امیدوار است یک مکانیسم گفتگو با کشورهای خلیج برای بحث در مورد مسائل امنیتی منطقه ایجاد کند.