الیوت آبرامز: حمله به ترامپ، بهانه بایدن برای توافق با ایران

به عقیده آبرامز، کنگره آمریکا باید خواستار بررسی هر توافقی شود که میان دولت بایدن و ایران صورت می‌گیرد

الیوت آبرامز، نماینده دولت دونالد ترامپ در امور ایران-ERIN SCHAFF / POOL / AFP

الیوت آبرامز، نماینده دولت دونالد ترامپ در امور ایران، در مقاله‌ای که نشریه محافظه‌کار «نشنال ریویو» منتشر کرد، نوشت که ظاهرا دولت جو بایدن به‌زودی تسلیم خواست‌ جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و تحریم‌ها را لغو خواهد کرد؛ به شرط آنکه جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند. از دید آبرامز، حضور مقام‌های کره جنوبی در وین احتمالا به معنی آزاد شدن هفت میلیارد دلار دارایی بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در سئول است و به نظر می‌رسد که در گام بعدی، همه تحریم‌های مربوط به صدور نفت جمهوری اسلامی ایران هم لغو خواهند شد.

به نوشته آبرامز، این توافقی از نوع «کمتر در ازای کمتر» و وحشتناک خواهد بود، زیرا «سرپیچی ایران از نظارت آژانس و استفاده تهران از سانتریفیوژهای پیشرفته» را نادیده خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبرامز می‌نویسد: «بایدن چطور ممکن است از چنین توافقی دفاع کند؟ [با مقصر جلوه دادن] ترامپ و گفتن اینکه ایالات متحده جز تن دادن به این توافق چاره‌ای نداشت.»

به نوشته نماینده دولت دونالد ترامپ در امور ایران، سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن که در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، تاثیر ویرانگری بر اقتصاد ایران داشت. او می‌نویسد: «دولت باید می‌توانست این فشار را حفظ کند تا زمانی که رژیم ایران با بحران اقتصادی مواجه شود و توافق بهتری را بپذیرد. تیم بایدن به جای این کار، رویکرد دولت اوباما را در پیش گرفت و اکنون به سوی توافقی پیش‌ می‌رود که به سرکشی ایران پاداش می‌دهد و آن کشور را به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند.»

به عقیده آبرامز، کنگره آمریکا باید بررسی هر توافقی را که میان دولت بایدن و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، خواستار شود.