خوش‌بینی جوزپ بورل به توافق در وین «طی چند هفته آینده»

وزیر امور خارجه فرانسه با انتقاد از کندی مذاکرات گفت که با این روند چیزی برای مذاکره باقی نخواهد ماند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای جاری بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام، رسیدن به توافق را همچنان «امکان‌پذیر» دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزپ بورل پس از نشست غیررسمی وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فرانسه گفت که فضای مذاکرات پس از کریسمس بهتر شده است.

او افزود: «ما داریم به انتهایی یک روند طولانی می‌رسیم... نسبت به کریسمس، فضای بهتری حاکم است؛ قبل از کریسمس من خیلی بدبین بودم. امروز معتقدم رسیدن به توافق ممکن است.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا که انریکه مورا، معاون او، مسئولیت هماهنگی مذاکرات وین را بر عهده دارد، ابراز امیدواری کرد که توافق نهایی می‌تواند در «چند هفته آتی» به‌ دست آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه فرانسه که در کنار بورل با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، سرعت مذاکرات را کند خواند و هشدار داد که با این روند چیزی برای مذاکره باقی نخواهد ماند. ژان ایو لودریان گفت: «ما اکنون باید نتیجه‌گیری کنیم و تصمیم بگیریم: یا ایرانی‌ها می‌خواهند این را به سرانجام برسانند، که در این صورت ما این برداشت را داریم که آمریکایی‌ها هم چنین رویکردی دارند. یا اینکه نمی‌خواهند تمامش کنند و در این صورت ما با یک بحران عمده (در حوزه منع) تکثیر (سلاح‌های کشتار جمعی) روبه‌رو خواهیم شد.»

او در ادامه هشدار داد که اگر هیچ اتفاقی نیافتد، دیگر چیزی برای مذاکره باقی نمی‌ماند.

وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه نیز از سرعت آهسته مذاکرات وین انتقاد کرده و گفته بود که با وجود پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات، هنوز تا رسیدن به توافق برای احیای برجام، راه زیادی مانده‌ است.

دور هشتم مذاکرات احیای برجام از حدود دو هفته پیش آغاز شد و بنا بر اعلام خبرگزاری ایرنا، سرپرستان هیئت‌های مذاکره‌کننده این آخر هفته (شنبه و یکشنبه) را در پایتخت‌های خود خواهند بود، اما مذاکرات در سطح کارشناسی ادامه می‌یابد. روسای هیئت‌ها دوشنبه به وین بازمی‌گردند.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی نوشت، که یک منبع آگاه به خبرنگاران گفته است مسائل بسیاری در حوزه‌های مختلف هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند و افزود در حالی که مذاکرات در مسیر درست پیش می‌رود، با این حال فرصت آن‌ها بی‌انتها و نامحدود نیست.