این ده رژیم غذایی خطرناک را کنار بگذارید

غذا‌های ناسالم به هورمون‌ها اجازه نمی‌دهند کار خود را به‌درستی انجام دهند

دانشمندان افزایش بیماری‌های خود ایمنی را نتیجه مصرف غذاهای غذاهای فوری و فرآوری شده می‌دانند. Getty Image Via Canva

ماه ژانویه، همیشه فرصتی برای تصمیم‌های نو در سال جدید را همراه خود می‌آورد. طبق بررسی‌های اخیر ۴۰ درصد از جمعیت ایالات متحده، متعهد شده‌اند که امسال تغذیه سالم‌تری را پیش بگیرند، اما تا پایان اولین هفته سال ۲۰۲۲، حدود یک‌چهارم این افراد خیلی به عهد خود وفا نکردند!

نرخ هشداردهنده چاقی در آمریکا نشان می‌دهد که آن‌ها اعتیاد مرگباری به غذاهای فوری و فرآوری شده - سرشار از قند و کربوهیدرات-، دارند.

دانشمندان افزایش بیماری‌های خود ایمنی را نتیجه مصرف غذاهای فوری (فست فود) می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویژگی‌های اعتیادآور فست فودها نه‌تنها باعث افزایش سطح چاقی و سایر بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی نامناسب در جهان می‌شود، بلکه عملکرد ایمنی و هورمون‌ها را مختل می‌کند و در صورت استفاده مدام، از طول عمر افراد مصرف‌کننده کم می‌کند.

کووید ۱۹ علاقه زیادی به کربوهیدرات دارد

دانشمندان معتقدند غذا‌های ناسالم هم مثل سیگار باید برچسب ناسالم داشته باشند؛ یعنی همان‌طور که مردم از عاقبت کشیدن سیگار توسط برچسب‌هایی که روی آن‌ها چسبانده می‌شود آگاه می‌شوند برای خوردن غذاهای ناسالم هم باید هشدار را دریافت کنند.

تحقیقات اخیر نشان داده مصرف‌کنندگان رژیم غذایی گیاهی و وگان‌ها در مقایسه با افرادی که گوشت‌ در رژیم غذایی خود دارند ۷۳ درصد کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند. شاید به این دلیل که ویروس‌ها از افزایش قند خون ناشی از برخی کربوهیدرات‌ها تقویت می‌شوند.

دکتر نیکول سافیر معتقد است چاقی، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و سایر بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی بد، همگی شرایطی هستند که ما را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی نظیر کرونا می‌کنند.

رژیم غذایی غربی منجر به افزایش بیماری در جهان شده است

جدای از چاقی و بیماری‌های قلبی، فست‌فودها ارتباط بسیار واقعی و نگران‌کننده‌ای با خودایمن‌تر شدن بیماری‌ها در سطح جهان دارند.

جیمز لی دانشمند موسسه فرانسیس کریک اخیراً گفته تعداد موارد خود ایمنی حدود ۴۰ سال پیش در غرب روندی صعودی را آغاز کرد درست زمانی که رستوران‌های زنجیره‌ای مثل مک‌دونالد فراگیر شده بود. حالا این روند در کشور‌هایی آغاز شده که پیش‌تر هیچ‌گاه سابقه نداشته. مناطقی مثل آسیا و خاورمیانه.

فست فود و حمله به سیستم ایمنی بدن

دو ماده نگه‌دارنده شیمیایی، ترت بوتیل هیدروکینون و پرفلوئوروآلکیل یا مواد پلی فلورآکیل در بیش از ۱۲۰۰ غذای از پیش بسته‌بندی شده در ایالات‌متحده شناسایی‌شده است. چه به‌عنوان یک ماده تولیدی و یا یک محصول جانبی بسته‌بندی‌شده است.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد هردوی این مواد می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. درحالی‌که  پرفلوئوروآلکیل مشخصاً یک عامل خطر برای سرطان بیماری‌های تیروئید، کاهش باروری و وزن کم هنگام تولد هم شناخته می‌شود. ترت بوتیل هیدروکینون هم با افزایش آلرژی‌های غذایی مرتبط است.

غذا‌های ناسالم به هورمون‌ها اجازه نمی‌دهند کار خود را به‌درستی انجام دهند

مطالعه‌ای که اواخر سال گذشته منتشر شد شواهد بیشتری از وجود مواد نگه‌دارنده در غذاهای فست فود را ارائه کرد. این گروه از مواد شیمیایی روان‌کننده را می‌توان تقریباً در محصولاتی که در قفسه فروشگاه‌ها وجود دارند پیدا کرد. از صابون‌ها تا مواد غذایی و حتی پلاستیک‌ها. این ماده برای انعطاف‌پذیری بیشتر مواد مختلف مانند پلاستیک و در دوز کم استفاده می‌شود  و به‌ظاهر بی‌ضرر است؛ اما مقدار زیاد این مواد شیمیایی می‌تواند با فعالیت هورمون‌ها در انسان و حیوانات تداخل ایجاد کند.

این مواد شیمیایی که با نام فتالات‌ها شناخته می‌شوند برای رشد کودکان مشکلات جدی ایجاد می‌کنند و همچنین تحقیقات ثابت کرده خطر ابتلا به آسم چاقی و ناباروری را افزایش می‌دهند.

مقاومت در برابر تنقلات فراوری شده غیرممکن است

دانشمندان علوم غذایی دهه‌‌ها را به ساختن تنقلات بسته‌بندی‌شده و سایر مواد اولیه بسیار فراوری‌شده اختصاص داده‌اند که دقیقا همان طعمی را که ما دوست داریم داشته باشد؛ بنابراین جای تعجب نیست که چرا کنارگذاشتن آن‌ها این‌قدر سخت است.

در سال ۲۰۱۹ یک مطالعه برجسته نشان داد افرادی که از رژیم غذایی فراوری‌شده استفاده می‌کنند به‌طور متوسط ۵۰۸ کالری بیشتر در مقایسه با کسانی که بر غذاهای گیاهی تأکید می‌کنند مصرف می‌کنند که باعث شده دانشمندان امکان اعتیادآور بودن این غذاها را بررسی کنند.

دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند علت چیست اما به نظر می‌رسد غذا‌های فرآوری شده یا غذای فوری جذابیت بیشتری برای مصرف به‌خصوص در میان وعده‌ها دارند.

کوین هال از موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی گفت ممکن است به ویژگی‌های بافتی فست‌فودها مربوط باشد که باعث می‌شود سریع‌تر خورده شوند. اگر خیلی سریع غذا می‌خورید احتمالاً به دستگاه گوارش خود زمان کافی نمی‌دهید تا به مغزتان سیگنال دهد سیر هستید. درنتیجه ممکن است به‌راحتی پرخوری کنید.

چربی‌ خوب حافظه را سالم نگه می‌دارد و چربی بد آن را از بین می‌برد

طبق یک مطالعه غذاهای بسته‌بندی‌شده با مواد نگه‌دارنده می‌توانند نقص حافظه ناگهانی و قابل‌توجهی در سالمندان ایجاد کنند. محققان دریافتند تنقلات مملو از مواد شیمیایی مانند چیپس و فست‌فود ممکن است مستقیماً بر مرکز حافظه یعنی مغز و همچنین آمیگدال تاثیر بگذارد که ترس و احتیاط را تنظیم می‌کند و عملکرد آن را مختل کند. در مقابل غذاهای سرشار از اسیدهای چرب و امگا ۳ مانند ماهی و آجیل می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود ببخشد.

شکر ذهن شما را به هم می‌ریزد

یک مطالعه روی ۸۰۰۰ بزرگ‌سال نشان داد که مردانی که به‌طور متوسط روزانه حدود ۶۷ گرم قند مصرف می‌کنند ۲۳ درصد بیشتر در معرض مبتلا به افسردگی هستند که این در نتیجه التهاب است.

غذاهای ناسالم به طرز ترسناکی ماندگارند

فست فودها واقعاً یک شاهکار مهندسی شیمی هستند، زیرا آزمایش‌های بسیاری تأیید کرده‌اند که آن‌ها می‌توانند سال‌ها در قفسه‌ها باقی بمانند بااین‌وجود چه کسی می‌داند چقدر در بدن ما باقی می‌ماند؟!

رژیم غذایی نامناسب عاملی برای اختلال در غرایز جنسی است

به عقیده متخصص تغذیه، لیزا دیویس، شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده می‌توانند عامل التهاب در سراسر بدن، ازجمله سیستم عروقی باشند. مصرف شکر و کربوهیدرات باعث تورم مویرگ‌ها می‌شود و جریان خون لازم برای فعال کردن میل جنسی یا و دستیابی به نعوظ را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف رژیم‌های غذایی نامناسب باعث از بین رفتن اکسید نیتریک - که بدن به آن برای سالم نگه‌داشتن رگ‌های خونی نیاز دار- و در نتیجه اختلال در نعوظ می‌شود.

محصولات فرآوری شده ممکن است شما را کور کند!

اخیراً یک نوجوان ۱۷ ساله قربانی اختلال در مصرف این محصولات شد. این مشکل در بزرگ‌سالان یا نوجوانانی دیده می‌شود که تنها یک رژیم غذایی ناسالم را دنبال می‌کنند و از مصرف دیگر مواد مورد نیاز بدن اجتناب می‌کنند، بدون اینکه نگران پیامدهای آن باشند. این نوجوان فقط سوسیس، گوشت فست فودی، نان سفید و سیب‌زمینی سرخ‌شده را در همه اشکال مصرف می‌کرد. او دچار کمبود شدید ویتامین‌های B12 و D بوده و درنتیجه دچار آسیب عصب بینایی شد. نمره بینایی او به ۲۰۰/۲۰ کاهش یافت و از نظر قانونی نابینا اعلام شد.

بیشتر از زندگی