۲۲۰ کلاس درس در استان کرمانشاه با بخاری نفتی گرم می‌شود

آموزش‌وپرورش ادعا کرده بود بساط بخاری‌های نفتی جمع شده است

جان کودکان در کلاس‌های درس در معرض خطر جدی قرار دارد - ایرنا

در پی آتش گرفتن بخاری نفتی یک مدرسه روستایی در استان کرمانشاه، مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این استان، گفت که ۲۲۰ کلاس درس در کرمانشاه با بخاری نفتی گرم می‌شوند. او ضمن اعلام اینکه بیشتر این کلاس‌ها در مناطق روستایی و دورافتاده‌ واقع‌اند، از معلمان کلاس‌هایی که از بخاری نفتی استفاده می‌کنند، خواست تا برای جلوگیری از بروز حادثه، نکات ایمنی را رعایت کنند.

پیش‌تر مجید یزدان‌پناه، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه، نیز مدعی شده بود که این اتفاق به دلیل «سهل‌انگاری» یکی از دانش‌آموزان و «دستکاری بخاری نفتی» رخ داده است. او همچنین ادعا کرد که کلاس درس این مدرسه روستایی «سیستم گرمایشی استاندارد» دارد و حتی رادیاتورها نیز نصب شده‌اند اما به دلیل تکمیل نشدن عملیات گازرسانی به روستا و نبود علمک گاز، امکان استفاده از پکیج در مدرسه فراهم نیست.

مقام‌های آموزش‌وپرورش با طرح این ادعا که از بخاری‌های نفتی فقط در مناطقی استفاده می‌شود که زیرساخت برق و گازرسانی وجود ندارد، از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند و با ادامه این روند، جان کودکان در کلاس‌های درس همچنان در معرض خطر جدی قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روز ۱۹ دی‌ماه، بخاری یک مدرسه ابتدایی در روستای کرم بست از توابع شهرستان کرمانشاه آتش گرفت. در این حادثه هیچ‌یک از دانش‌آموزان آسیب ندیدند اما انتشار این خبر بار دیگر موضوع بخاری‌های نفتی در کلاس‌های درس و خطر جانی آن‌ها برای کودکان را در کانون توجه قرار داد. با این حال مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه، مدعی شد که از ۱۷ هزار کلاس درس در این استان، ۲۲۰ کلاس درس از «بخاری نفتی استاندارد» استفاده می‌کنند.

تداوم استفاده از بخاری‌های نفتی در کلاس‌های درس در حالی است که مهرالله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، در تابستان گفته بود پرونده بخاری‌ نفتی در کلاس‌های درس بسته شده است. او با طرح این ادعا که یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز سیستم گرمایشی مدارس هزینه شده است، تاکید کرد: «در هیچ نقطه‌ای از کشور که زیرساخت‌های لازم را دارند، بخاری نفتی نداریم.»

رخشانی‌مهر در ادامه گفت: «در حال حاضر فقط ۴۸ هزار بخاری گازی داریم که آن هم به‌منظور ارتقای استانداردها انجام شده است و پرونده بخاری‌های گازی نیز در حال بسته شدن است.»

مقام‌های آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌های خود می‌گویند ۹۸ هزار بخاری نفتی از کلاس‌های درس جمع‌آوری شده است اما آمار دقیقی از بخاری‌های نفتی موجود در کلاس‌های درس ارائه نمی‌دهند. به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان ایران، در سال‌های گذشته استفاده از بخاری نفتی و سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد به مرگ ده‌ها دانش‌آموز، آموزگار و سوختگی بیش از ۵۰ دانش‌آموز منجر شده است.

یکی از آخرین این موارد، آتش‌سوزی آذرماه ۱۳۹۷ در دبستان اسوه حسنه بود که به مرگ چهار دختر هفت‌ ساله منجر شد.