منتقد «باید ببازی» رفت تا گوینده «مرگ بر آمریکا» رئیس کشتی ایران باشد

دیدار دوستانه ایران-آمریکا با مصاحبه علیرضا دبیر خصمانه شد

رسول خادم، رئیس پیشین فدراسیون کشتی در انتقاد از ممنوعیت رویارویی کشتی‌گیران ایرانی مقابل حریفان اسرائیلی از سمت خود کناره‌گیری کرد-عکس: خبرآنلاین

وقتی پس از بازتاب مصاحبه علیرضا دبیر درباره عمل به شعار «مرگ بر آمریکا»، خبر احتمال لغو سفر تیم ملی کشتی ایران به آمریکا را می‌شنویم، باید از استعفای رسول خادم از فدراسیون کشتی ایران هم یادی کنیم . منتقد «باید ببازی» رفت تا گوینده شعار «مرگ بر آمریکا» رئیس فدراسیون کشتی ایران باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشتی ایران و آمریکا یک رقابت تاریخی در ورزش جهان است؛ یکی از جلوه‌های زیبای مراودات ملت‌ها با کیفیتی که گاهی زیباترین رویارویی‌های ورزشی را تصویر کرده است؛ آخرینش کشتی‌ تماشایی حسن یزدانی و دیوید تیلور که هر دو ورزشکار از آثار این رقابت در پیشرفت ورزشی خود سخن گفته‌اند. با این حال، پیام‌های خشونت‌آمیز می‌تواند جلوه ورزشی این رقابت را مخدوش کند. مثل آنچه علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، به دور از رفتار ورزشی، درباره یکی از مهم‌ترین حریفان تاریخ کشتی ایران می‌گوید. او شعار «مرگ بر آمریکا» را بی‌پروا به زبان می‌آورد و ملالی ندارد که به عنوان رئیس یک فدراسیون ورزشی، مرگ را جانشین هر پیام ورزشی می‌کند.

دبیر در مصاحبه‌ای که درباره قاسم سلیمانی حرف می‌زد، نه فقط تکرار شعار مرگ بر آمریکا، بلکه عمل به آن را توصیه می‌کند. بازتاب حرف‌های دبیر در فاکس‌نیوز با اشاره به توییت‌های سردار پاشایی، سفر تیم ملی کشتی ایران به آمریکا را در آستانه لغو قرار داده است. سردار پاشایی، قهرمان سابق جوانان جهان، عضو تیم ملی کشتی ایران و مربی کشتی که از چهره‌های منتقد سیاست‌های حاکم بر ورزش ایران است، درباره حرف‌های علیرضا دبیر نوشته بود که بعد از دعوت فدراسیون کشتی آمریکا برای دیدار صلح‌آمیز، رئیس فدراسیون کشتی ایران از مرگ سخن می‌گوید.

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، مثل بسیاری دیگر از چهره‌های ورزشی در ایران گرین کارت آمریکا دارد اما مدعی شده که گرین کارت خود را لغو کرده است. دبیر به غیر از چهره و شخصیت ورزشی‌ خود، عضو شورای شهر تهران در دوره‌های سوم و چهارم و از جمله ورزشکارانی بود که همواره خود را به سیاست نزدیک کرد. دبیر قهرمان جهان و المپیک است اما ترجیح داد از مسیر همراهی با سیاست‌های حاکمیت به موقعیت‌های سیاسی و ورزشی برسد.

آنچه علیرضا دبیر در مصاحبه‌اش درباره عمل به شعار «مرگ بر آمریکا» به زبان آورده، رفتاری مرسوم بین برخی از چهره‌های ورزشی است و تازگی ندارد. این رفتارها مصرف داخلی دارند، خوشایند حاکمیت‌اند و برای آن‌ها روابط و جایگاه می‌سازند؛ اما این بار، بازتاب حرف‌های دبیر سفر تیم ملی کشتی به آمریکا را بحث‌برانگیز کرده است.

تیم ملی ایران به دعوت فدراسیون کشتی آمریکا باید ۲۳ بهمن ماه در تگزاس دیدارهای دوستانه خود را برگزار می‌کرد. اما حالا خبرهایی مبنی بر احتمال لغو این سفر با پیش‌بینی صادر نشدن ویزا شنیده می‌شود. لغو این سفر می‌تواند در روابط ورزشی دو کشور اثر بگذارد و آینده مراودات ورزشی ایران و آمریکا را پیش‌بینی‌ناپذیر کند.

آخرین باری که تیم کشتی ایران در آمریکا حضور داشت، سال ۲۰۱۶ و در جام جهانی لس‌آنجلس بود. ریچ بندر، مدیر اجرایی کشتی آمریکا، بر خلاف رئیس فدراسیون کشتی ایران، گفته بود: «کشتی فراتر از سیاست است و هیچ چیز بهتر از این رقابت دوستانه بین کشتی ایران و آمریکا نیست. این دو کشور بهترین کشورهای کشتی آزاد جهان‌اند و ما خوشحالیم که تیم آمریکا فرصتی پیدا کرده است تا با یکی از قوی‌ترین تیم‌های کشتی جهان کشتی مبارزه کند.» اما علیرضا دبیر این جملات را با آن شعار حامل پیام مرگ پاسخ داده است.

عجیب‌تر اینکه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره آنچه برای سفر تیم کشتی ایران به آمریکا پیش آمده است، می‌گوید: «سفر تیم ملی کشتی ایران به دعوت فدراسیون کشتی ایالات متحده و با توجه به دعوت‌های مکرر صورت گرفته در چارچوب مراودات ورزشی در دستور کار قرار داشته است و اساسا سیاسی کردن فعالیت‌های ورزشی و موضوع‌هایی که روح ورزشی دارند، با روح این فعالیت‌ها در تضاد است. ما سعی کرده‌ایم که رویدادهای ورزشی را سیاسی نکنیم. گرچه ممکن است برخی این نگاه را داشته باشند.» این ادعای دخالت ندادن سیاست در ورزش از مقام سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به تصمیم‌های سیاسی برای ورزش ایران هیچ شباهتی ندارد.

رسول خادم، رئیس پیشین فدراسیون کشتی ایران، در انتقاد از ممنوعیت رویارویی کشتی‌گیران ایرانی مقابل حریفان اسرائیلی از سمت خود کناره‌گیری کرد. او هنگام استعفا با اشاره به تحمیل شکست‌های عمدی برای رودررو نشدن با حریفان اسرائیلی نوشته بود: «حتما ناتوان‌تر از آنم که باری از دوش کشتی بردارم، ولی نمی‌توانم به کشتی دروغ بگویم. چگونه بپذیرم در حالی که مسئولان مستقیم این موضوع خود را کاملا کنار کشیده‌اند، به قهرمان ملی مردمم بگویم باید ببازی.»

 پس از استعفای رسول خادم، ریاست فدراسیون کشتی به علیرضا دبیر رسید که نه فقط شعار مرگ بر آمریکا، بلکه عمل به آن را توصیه می‌کند.

بیشتر از ورزش