«مرگ بر آمریکا» حتی به قیمت مرگ در تهران؟

سخنگوی وزارت بهداشت: «قطعا نباید این راهپیمایی برگزار شود، مگر این که اتفاق دیگری بیفتد»

مراسم سیزدهم آبان سال گذشته در برابر سفارت آمریکا در تهران – عکس از خبرگزاری ایسنا

در حالی که آمار جان‌باختگان روزانه کرونا در ایران هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند و به بالای ۴۰۰ نفر در روز رسیده است، اما به نظر می‌رسد که برگزاری مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان (روز دانش‌آموز و سالگرد حمله به سفارت آمریکا در تهران پس از انقلاب ۵۷) همچنان در دست برنامه‌ریزی برای اجرای هرچه باشکوه‌تر آن است. گزارش‌ها از تهران حاکی از برنامه‌های تبلیغاتی در متروها و تبلیغ امکان عمومی برای برگزاری راهپیمایی روز ۱۳ آبان در پایتخت است. این در حالی‌ست که تهران طی چند ماه اخیر بیشترین آمار مبتلا و مرگ و میر در خصوص کرونا را در کشور به خود اختصاص داده است. 

اگر چه از ماه‌ها پیش مقام‌های رسمی در وزارت بهداشت برگزاری هرگونه مراسم و تجمعی را ممنوع اعلام کرده‌اند، ولی در ششم آبان ماه، قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، اعلام کرد که «مراسم مبارزه با استکبار جهانی» در روز ۱۳ آبان به‌صورت محدود برگزار می‌شود. ستاد برگزاری مراسم ۱۳ آبان اعلام کرده است که این مراسم در نقاط مختلف استان تهران نیز برگزار خواهد شد. 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران نیز امروز خبر از «برگزاری تجمع ۱۳ آبان با رعایت دستورات بهداشتی در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا» داد. سیدمحسن محمودی از مردم ایران دعوت کرد که در مراسم ۱۳ آبان شرکت کنند و توضیح داد که شرکت مترو و سازمان اتوبوس‌رانی در تهران زمینه حضور مردم در مراسم را فراهم کرده‌اند. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که ریاست آن را احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری به عهده دارد، نهادی است زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران که ریاست آن نیز توسط شخص علی خامنه‌ای منصوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، در دوم آبان ماه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در جلسه‌ای با ستادملی مقابله با کرونا، بر لزوم «اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاه‌ها و تمامی مردم» برای مقابله با بحران کرونا تاکید کرده بود. 

به نظر می‌رسد اما که نهادهایی که مستقیم زیرنظر وی اداره می‌شوند، چندان اطلاعی از نظرات وی ندارند یا اهمیت چندانی برای تصمیمات شخص او قایل نیستند. 

به گفته مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران، طی هشت ماهه سپری شده از شیوع کرونا در ایران، فقط در پایتخت کشور دستکم  ۳۳ هزار نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

سه روز پیش رئیس ستاد بحران تهران با اعلام این آمار گفت که تعداد قربانیان کرونا از آمار کشته‌شدگان جنگ پیشی گرفته است، چرا که در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق سالانه حدود ۳۰ هزار نفر از سربازان  ایرانی کشته می‌شدند. 

در عین حال، در نزدیکی تهران، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی البرز نیز روز گذشته از برگزاری مراسم ۱۳ آبان به صورت تجمع نمادین و محدود و با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی خبر داد. 

این در حالی است که استان البرز به دلیل آمار بالای مرگ و میر و ابتلا جزو استان‌هایی است که شرایط قرمز کرونا را رد کرده است و در هفته‌های گذشته نیز سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان این که «این استان در شرایط بحرانی از شیوع بیماری کرونا قرار دارد»، خواستار تکرار و تقویت  پویش «در خانه بمانید» شده بود. 

به گفته مقام‌های رسمی در استان البرز، ظرفیت تمام تخت‌های اختصاص‌یافته به بیماران کرونایی در این استان تکمیل شده است و تمام جراحی‌های غیرضروری در بیمارستان‌ها نیز متوقف شده است. 

بیش از ۲۱ هزار نفر تاکنون در این استان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. 

با این حال، تلاش برخی نهادهای رسمی در ایران برای هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن  راهپیمایی روز ۱۳ آبان در حال انجام است و گفته می‌شود که مراسم این روز به صورت استانی در ایران برگزار خواهد شد. 

برخی استان‌ها اما کنارکشیده‌اند و خبر از مخالفت با برگزاری این راهپیمایی داده‌اند. در همین رابطه روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با صراحت از مخالفت خود با برگزاری هرگونه تجمعی در  ۱۳ آبان در استان کرمان خبر داد. 

سیما سادات‌‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، پیش‌تر در روز ششم آبان ماه در پیوند با برگزاری راهپیمایی روز ۱۳ آبان، این کار را غیر‌ضروری دانسته و گفته بود: «وزارت بهداشت نیز با آن موافق نیست»، و افزوده بود: «قطعا نباید این راهپیمایی برگزار شود، مگر این که اتفاق دیگری بیفتد. در شرایطی که مقام معظم رهبری سلامتی مردم را در اولویت بیشتری نسبت به عزاداری‌ها قرار دادند، برگزاری راهپیمایی دغدغه جدی نیست.» 

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین نسبت به برگزاری مراسمی هزارنفره در شهر مشهد که در روز پنجم آبان ماه برگزار شده بود، ابراز تاسف کرد و آن را «یک جنایت» خواند. 

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، نیز روز یکشنبه به ایسنا گفت: «با بررسی‌های میدانی به عددی حداقل سه برابر آمار اعلامی در زمینه مرگ و میر ناشی از کرونا رسیده‌ایم.» او افزود: «اکنون به بحرانی جدی رسیده‌ایم که از نظر مرگ و میر می‌توان نام فاجعه بر آن گذاشت.» 

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در ایران،  درگذشت ۴۳۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان بیماری کووید-۱۹ را در کشور به ۳۵ هزار و ۲۹۸ نفر رسانده است و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند. بیش از ۶۲۰ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و روزانه بیش از هفت هزار بیمار جدید کرونایی شناسایی می‌شود. 

باید دید در این شرایط بحرانی اصرار به برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان با توسل به چه منطقی اجرایی می‌شود. این پرسش نیز مطرح است که با توجه به ماهیت روز ۱۳ آبان (که در ایران «روز دانش‌آموز» نام دارد و هرساله در این روز دانش‌آموزان برای شرکت در راهپیمایی از مدارس به خیابان‌ها برده می‌شوند) و با توجه به تعطیلی مدارس در بحران کرونا، کدام بخش از جامعه در روز ۱۳ آبان در «مراسم» احتمالی حضور خواهند یافت؟ 

چرا تهران قرنطینه نمی‌شود؟

طی هفته‌های گذشته، مدیران شهری تهران به کرّات درخواست تعطیلی تهران را مطرح کرده‌اند  و با آن که بیشتر نهادهای حکومتی و امنیتی آمادگی خود را برای تعطیلی دوهفته ای تهران را مورد تایید قرار داده‌اند، ولی اقدام سریع در این خصوص همچنان معطل مانده است. 

امروز (یکشنبه) هم معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا گفت که کمیته سلامت تهران، شامل شورای اسلامی شهر، ستاد مدیریت بیماری کرونا، و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای تهران را به کمیته امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه کرده‌اند. 

باید دید در دو روز منتهی به ۱۳ آبان تهران تعطیل می‌شود، یا همچنان سلامتی مردم قربانی تعاملات سیاسی خواهد شد.

بیشتر از