بسمه بنت، شاهزاده سعودی پس از سه سال از زندان آزاد شد

بسمه بنت سعود با فعالیت در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان چهره‌ای شناخته شده در عربستان است

بسمه کوچک‌ترین دختر ملک سعود است که بین سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۶۴ بر عربستان سعودی حکومت کرد - scmp

بسمه بنت سعود،‌ شاهزاده سعودی و دخترش پس از نزدیک به سه سال حبس بدون اتهام از زندانی با امنیت بالا آزاد شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، شاهزاده بنت سعود در مارس ۲۰۱۹ در حالی که برای درمان پزشکی قصد سفر به سوئیس داشت، بازداشت شد در حالی که علت بازداشت او و دخترش مشخص نیست.

برخی حدس می‌زنند که بازداشت بنت سعود ممکن است مربوط به حمایت او از مسائل بشردوستانه و اصلاح قانون اساسی باشد.

سال ۲۰۲۰ خانواده او در بیانیه‌ای به سازمان ملل اعلام کردند که این بازداشت احتمالا به دلیل انتقادهای صریح او انجام شده است. برخی دیگر نیز معتقدند که ارتباط نزدیک او با ولیعهد سابق محمد بن نایف که در بازداشت خانگی قرار گرفته سبب این بازداشت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده ۵۷ ساله آوریل گذشته از ملک سلمان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به دلیل مشکلات جسمانی درخواست آزادی کرد اما این درخواست نتیجه‌ای نداشت.

یک گروه‌ فعال حقوق بشر در عربستان با اعلام آزادی این شاهزاده سعودی در توییتر خبر داد که او در طول مدت زندان از مراقبت‌های پزشکی محروم بوده و در هیچ مقطعی از بازداشت اتهامی علیه او مطرح نشده است.

بسمه کوچک‌ترین دختر ملک سعود است که بین سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۶۴ بر عربستان سعودی حکومت کرد.

فعالیت‌های چندین ساله شاهزاده بسمه در زمینه حقوق بشر، رفع تبعیض علیه زنان و اصلاحات قانونی، او را به چهره‌ای شناخته شده در زمینه فعالیت‌های مدنی در میان خانواده سلطنتی عربستان تبدیل کرده ‌است. او در سال ۲۰۱۶ از فعالان اصلاحات قانون اساسی بود و در نوشته‌هایش انتقادهای تندی نسبت به مسائل حساس در جامعه عربستان مثل حقوق زنان و مسائل مذهبی ابراز می‌کند.

بیشتر از جهان