عربستان سعودی برای نخستین بار میزبان رالی زنان می‌شود

برگزار کنندگان مسابقه تاریخ هشت مارس، روز جهانی زن را برای اعلام اطلاعات بیشتر انتخاب کردند

لوئیس همیلتون و أسيل الحمد پس از جلسه مقدماتی در پیست یاس مارینا در ابوظبی  -ANDREJ ISAKOVIC / AFP

اولین رویداد رالی زنان عربستان سعودی با نام «رالی جمیل» در تاریخ ۱۷ تا ۱۹ مارس در این کشور برگزار خواهد شد.

این رویداد سه‌روزه که توسط فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسیکلت عربستان (SAMF) و با حمایت فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی و برنامه زنان در موتوراسپورت این فدراسیون برگزار می‌شود، از شهر هیل آغاز و در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، پایان خواهد یافت.

تیم‌های حاضر در این رقابت‌ هر کدام دو راننده زن خواهند داشت و با وسایل نقلیه ۴×۴ (خودروهایی که نیروی تولیدی موتور به هر چهارچرخ خودرو منتقل می‌شود) قانونی جاده‌ای یا هر خودرویی با سیستم چهارچرخ متحرک در این مسابقه شرکت خواهند کرد. ازآنجایی‌که این مسابقه بیشتر یک رویداد مسیریابی است تا سرعت، داشتن قفس‌های ایمنی برای خودروها اجباری نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعت‌شمار این رویداد در وب سایت رالی جمیل امروز ششم ژانویه، نشان میدهد که ۶۹ روز تا آغاز این مسابقات مانده است. مسیر مسابقه برای هر روز، از شب قبل از آن ارائه می‌شود، همچنین اطلاعات بیشتر درباره این رویداد در تاریخ هشت مارس، روز جهانی زن، اعلام خواهد شد.

زنان در عربستان سعودی از سپتامبر سال ۲۰۱۷ اجازه رانندگی در جاده‌های عمومی را دریافت کردند، از این نظر اعلام برگزاری این رویداد یک واقعه تاریخی در عربستان سعودی است. در وب‌سایت این رویداد آمده است «ملک سلمان، پادشاه سعودی، تصدیق می‌کند که یک ملت موفق و مدرن باید همه اعضای جامعه به‌ویژه زنان را تشویق و توانمند کند. به همین دلیل است که توانمندسازی زنان بخش بزرگی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ را به خود اختصاص می‌دهد.»

عربستان سعودی از زمانی که در سال ۲۰۱۸ جده به تقویم فرمول E اضافه شد، درزمینهٔ موتوراسپورت و اتومبیل‌رانی رشد قابل توجهی کرده است. فرمول یک در سال ۲۰۲۱ اولین گرندپری خود را در جده برگزار کرد، رالی داکار از سال ۲۰۲۰ در عربستان برگزار می‌شود و در حال حاضر در سال ۲۰۲۲ نیز در این کشور در حال برگزاری است و دور اول مسابقات Extreme E نیز سال گذشته در این کشور برگزار شد.

دور اول از فصل دوم XE نیز ماه آینده در عربستان سعودی و در شهر هوشمند نئوم آغاز خواهد شد.

بیشتر از ورزش