نخستین روز جمعه کاری در امارات متحده عربی

برخی تغییر روزهای تعطیل آخر هفته را با تغییر جهت حرکت خودروها در دبی در سال ۱۹۶۶ ازسمت چپ جاده به سمت راست مقایسه کرده‌اند

از دید بسیاری از کارشناسان، ضرورت یک زندگی کاری هشت‌ساعته در پنج روز هفته، کمابیش منسوخ شده است- KARIM SAHIB / AFP

ماه گذشته در امارات متحده عربی اعلام شد که تعطیلات آخر هفته از ابتدای سال ۲۰۲۲ به شنبه و یکشنبه منتقل می‌شود و هفته کاری کارمندان بخش دولتی به هفته‌ای چهار و نیم روزه تغییر می‌کند. ساعت برگزاری نماز جمعه هم ۱۳:۱۵ اعلام شده است تا با زمان‌های جدید، هماهنگ باشد. بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی هم روزهای کاری خود را تغییر خواهند داد و به‌هرحال، همه ساکنان امارات متحده عربی باید خود را به‌شکلی با این تغییرات هماهنگ کنند.

برخی این تغییر را با تغییر جهت حرکت خودروها در کشور سوئد از سمت چپ جاده‌ها و خیابان‌ها به راست در سال ۱۹۶۷ میلادی مقایسه کرده‌اند. تغییری که البته یک سال پیش از آن، در دبی هم انجام شد و برای مدتی کوتاه، به‌ویژه در جاده‌های شلوغ‌تر هرج‌ومرج و سردرگمی ایجاد کرد. 

تغییر امسال، در واقع به‌دنبال تغییر قبلی در سال ۲۰۰۶ میلادی انجام شد که تعطیلات آخر هفته را در امارات متحده عربی از پنجشنبه و جمعه، به روزهای جمعه و شنبه منتقل کرده بود.

البته نخستین‌باری که در امارات شنبه و یکشنبه تعطیلات آخر هفته محسوب شد، آخر هفته گذشته بود که جشن‌ سال نوی میلادی آن را به یک تعطیلات سه‌روزه (جمعه، شنبه و یکشنبه) تبدیل کرد، پس این هفته، نخستین‌بار است که جمعه یک روز کامل تعطیل محسوب نمی‌شود و ساکنان امارات متحده عربی با این تغییر را در عمل روبه‌رو می‌شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تغییر روزهای تعطیل در تقویم، بسیاری از مردم در امارات متحده عربی ممکن است تازه در چند روز گذشته متوجه شده باشند که باید تعدادی از قرارهای ملاقات و تعهدهای کاری خود را یک روز جابه‌جا کنند. بخشی از تدارکات زندگی در امارات متحده عربی در حال تغییر است.

اولین جمعه مدرسه، حتی در حالت آموزش از راه دور که این هفته برای اکثر دانش‌آموزان در امارات متحده عربی برقرار است، برای بسیاری از بچه‌مدرسه‌ای‌ها یک تجربه غیرعادی است.

برای بسیاری از کارمندان اداری در امارات متحده عربی، حالا دیگر جمله «جمعه به من زنگ نزن» باید کمی تغییر کند و یک کلمه «بعدازظهر» به ابتدای آن اضافه شود که نشان‌دهنده آغاز جدید آخر هفته است؛ البته به‌جز در شارجه که تعطیلات آخر هفته را سه‌روزه کرده است. 

بنابراین، اماراتی‌ها وارد یک دوره اقتباس و تغییر شده‌اند که نقطه تمایز این کشور با دنیای غرب را از لحاظ روزهای کاری هفته از بین می‌برد؛ اما در منطقه، این روال جدید، آن‌ها را با برخی کشورها هماهنگ می‌کند، درحالی‌که هماهنگی با دیگر کشورها را از دست می‌دهند.

در مجموع، ارزیابی‌ها حاکی از این است که اماراتی‌ها با این تغییر، خیلی بیشتر از چیزهایی که از دست می‌دهند، به‌دست خواهند آورد. پیش‌بینی می‌شود تغییر آخر هفته برای صنعت مهمان‌پذیری، خرده‌فروشی و گردشگری و همچنین به‌طور بالقوه برای تعادل بین کار و زندگی مفید باشد. 

از دید بسیاری از کارشناسان، ضرورت یک زندگی کاری هشت‌ساعته در پنج روز هفته، کمابیش منسوخ شده است و این تغییر تعطیلات آخر هفته و نیم‌‌روز کاری در جمعه‌ها، می‌تواند امارات را از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در مسیری مترقی پیش ببرد.

مزایای این تغییر واضح است، اما این باعث نمی‌شود که برخی از ساکنان امارات متحده عربی پیش از انطباق کامل، دست‌کم تا چند هفته در صبح جمعه برای رفتن به محل کار یا شرکت در کلاس درس، کمی احساس گیجی داشته باشند.

بیشتر از جهان