طالبان شعاع حرکت زنان بدون همراه مرد را ۲۷ کیلومتر تعیین کرد

طالبان همچنین از صاحبان کلیه وسایل نقلیه خواسته است فقط زنان محجبه را سوار کنند

مقام‌های طالبان روز یکشنبه اعلام کردند که زنان، جز در مسافت‌های کوتاه از خانه- حداکثر تا ۲۷ کیلومتر- حق استفاده از وسایل رفت‌وآمد عمومی را ندارند، مگر آن که با محرم شرعی مرد همراهی شوند.

این توصیه‌نامه که وزارت امر به معروف و نهی از منکر صادر کرده است، همچنین از صاحبان کلیه وسایل نقلیه خواسته است فقط زنان محجبه را سوار کنند.

صادق عاکف مهاجر، روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «رانندگان خودروها نباید زنانی را که بدون همراهی محرم شرعی مرد ۷۰ کیلومتر [دورتر از خانه‌شان] سفر می‌کنند، به خودروهایشان راه دهند.»

این توصیه‌نامه که در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافته است، هفته‌ها پس از آن صادر شد که وزارت امر به معروف و نهی از منکر از کانال‌های تلویزیونی افغانستان خواست که فیلم و سریال‌هایی را که در آن زنان نقش بازی می‌کنند، نشان ندهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارتخانه همچنین به گزارشگران زن تلویزیون ابلاغ کرد که در مقابل دوربین باید حجاب اسلامی داشته باشند.

مهاجر افزود که زنان برای سوار شدن به وسایل رفت‌وآمد عمومی باید حجاب اسلامی داشته باشند.

در توصیه‌نامه این وزارتخانه از رانندگان خودروها نیز خواسته شده است از پخش موسیقی در خودروهایشان خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روشن نیست که برداشت طالبان از حجاب اسلامی چیست. حجاب می‌تواند شامل پوشاندن موها تا مقنعه یا پوشش کامل بدن باشد، اما در حال حاضر اکثر زنان افغان روسری سر می‌کنند.

طالبان به‌رغم وعده‌هایشان در ماه اوت در مورد حکومتی میانه‌روتر از  سال‌های ۱۹۹۰ (۱۳۷۰) که قدرت را در دست داشتند، سخت‌گیری‌های بیشتری علیه زنان و دختران اعمال کرده‌اند.

در چند استان افغانستان، مقام‌های طالبان ترغیب شده‌اند که آموزشگاه‌های دخترانه را بازگشایی کنند. با وجود این، بسیاری از دختران همچنان از تحصیل دبیرستانی محروم‌اند.

در اوایل ماه جاری، طالبان فرمانی به نام رهبر گروه صادر کرد که به دولت دستور می‌داد حقوق زنان را رعایت کند، اما در این فرمان به حق تحصیل دختران اشاره‌ای نشده بود.

فعالان سیاسی امیدوارند نیاز طالبان در مورد به رسمیت شناخته شدن از طرف جامعه بین‌المللی و نیز نیاز به ادامه کمک‌های مالی، آن‌ها را مجبور کند به زنان امتیازهای بیشتری دهند.

اهداکنندگان جهانی کمک به افغانستان بارها احترام به حقوق زنان را شرط از سرگیری کمک به دولت آن کشور عنوان کرده‌اند.

در دوره پیشین حکومت طالبان بر افغانستان، با اجبار کردن زنان به پوشیدن روبنده، محدود کردن حق خروج آن‌ها از خانه فقط همراه با محرم مرد، و ممنوع بودن کار و تحصیل آن‌ها، حقوق زنان به‌شدت پایمال شد.