طالبان به زنان بدخشان: از پوشیدن لباس‌های تحریک‌کننده و کوتاه خودداری کنید

یک نهاد طالبان از زنان بدخشانی خواسته‌ است، بدون محرم شرعی و پوشیدن لباس‌های اسلامی به بازار نروند

طالبان پس از به‌قدرت رسیدن در افغانستان، بار دیگر در تلاش صدور قوانین‌ جدید با نام قوانین اسلامی است - HECTOR RETAMAL / AFP

ساکنان شهر فیض‌آباد در مرکز بدخشان، روز پنج‌شنبه، ۱۱ آذر به روزنامه هشت صبح گفته‌اند، مسئولان وزارت امربه‌معروف طالبان، دستورهای جدیدی را با بلندگو در سطح شهر اعلام کرده‌اند و همه را مجبور به پیروی از این دستورها دانسته‌اند.

این نهاد طالبان از زنان بدخشانی خواسته‌ است، بدون محرم شرعی و پوشیدن لباس‌های اسلامی به بازار نروند و در صورت رفتن به بازار دستورهای اداره امربه‌معروف و نهی از منکر را جدا مراعات کنند.

طالبان در کنار صدور دستور به زنان در بدخشان برای خودداری از پوشیدن لباس‌های کوتاه، از مردان نیز خواسته‌ است که از تراشیدن و یا کوتاه کردن ریششان خودداری کنند و پس‌ازاین ظاهرشان بر اساس اصول اسلامی باشد و نمازهای پنج‌گانه خود را به جماعت بخوانند.

ساکنان شهر فیض‌آباد گفته‌اند، طالبان به زنان و مردان بدخشانی هشدار داده است که این دستورها را مراعات کنند، در غیر این صورت مطابق شریعت اسلامی مجازات خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سه‌ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، محدودیت‌های مشابه در بسیاری از شهرهای افغانستان ازجمله در غور و هلمند برای مردم اعمال ‌شده‌ است.

طالبان پس از به‌قدرت رسیدن در افغانستان، بار دیگر در تلاش صدور قوانین‌ جدید با نام قوانین اسلامی است. وزارت امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر طالبان موظف است تا رفتارهای زنان و مردان را در جامعه کنترل کند و برای اسلامی‌سازی آن تلاش کند.

اخیرا این نهاد در باره حضور زنان در رسانه‌ها، پخش سریال‌ها و فیلم‌ها و چگونگی منتشر شدن موضوعات در رسانه‌ها، قواعد سخت‌گیرانه‌ای را وضع کرده است.

شیخ محمد خالد حنفی، وزیر امربه‌معروف طالبان، در سه ماه اخیر با سفر به بسیاری از شهرهای افغانستان برای ماموران محلی این وزارت، دستورها و روش کار جدید را تعریف کرده و تاکید کرده است که باید در اجرای فرمان‌های این وزارت از هیچ سعی و تلاشی دریغ نورزند.

در دولت نخست طالبان (۲۰۰۱-۱۹۹۶) که ملا عمر رهبری آن را به عهده داشت نیز اداره امربه‌معروف و نهی‌‌از‌منکر در ساختار دولت طالبان فعال بود و این اداره پلیس ویژه‌ای برای اجرای فرمان‌های خود داشت.