بزرگداشت یاد شاهزاده فیلیپ در پیام کریسمس ملکه

سخنرانی ملکه، پایان سالی را رقم می‌زند که هم با شادی، و هم با اندوه فراوان همراه بود

PAUL ELLIS / AFP

انتظار می‌رود که پیام کریسمس امسال ملکه بریتانیا، به‌ویژه حال و هوایی شخصی داشته باشد، چرا که این نخستین بار پس از مرگ دوک ادینبورو است که ملکه خود را برای ایام جشن آماده می‌کند.

عکسی که کاخ باکینگهام قبل از پیام تلویزیونی ملکه منتشر کرد، او را نشان می‌دهد که پشت میز در «اتاق نشیمن سفید» در قلعه ویندزور در کنار عکس قاب‌شده‌ای از ملکه و شاهزاده فیلیپ، همسر فقیدش،  نشسته است. آن عکس در سال ۲۰۰۷ در خانه روستایی برودلندز در همپشایر، به مناسبت شصتمین سالگرد ازدواج‌ آنان گرفته شده بود.

تصویر منتشر شده، ملکه را نشان می‌دهد که لباس پشمی‌ تزئین‌شده‌ای به رنگ قرمز کریسمس، اثر آنجلا کلی، طراح بریتانیایی، بر تن دارد و سنجاق سینه گل داوودی یاقوت کبود بر سینه، که ملکه وقتی هنوز شاهدخت الیزابت بود، در ماه عسل خود در برودلندز در سال ۱۹۴۷، و نیز برای جشن شصتمین سالگرد ازدواج‌شان به سینه زده بود.

او در مقابل یک درخت کریسمس نورآرایی‌شده نشسته است.

پیام امسال به دنبال مرگ دوک در آوریل گذشته در سن ۹۹ سالگی، منتشر می‌شود. به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا در آن زمان، ملکه به‌گونه‌ای تلخ و به‌یاد‌ماندنی مجبور شد برای مراسم تشییع جنازه، به تنهایی در کلیسای سنت جورج بنشیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود که شاهزاده ولز و شاهدخت کورنوال در روز کریسمس در قلعه ویندزور به ملکه ملحق شوند و در بحبوحه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، سفر مرسوم خود به ساندرینگهام را از سر «احتیاط» متوقف کنند.

سخنرانی ملکه، پایان سالی را رقم می‌زند که هم با شادی، و هم با اندوه فراوان همراه بود.

ملکه ورود چهار نوه جدید، آگوست فرزند پرنسس یوگنی، لوکاس فرزند زارا تیندال، لیلیبت فرزند دوک و دوشس ساسکس، و سی‌ینا فرزند پرنسس بئاتریس، را به خانواده خوش‌آمد گفت.

در سال گذشته، مصاحبه پرسروصدای هری و مگان با اپرا وینفری، غول‌ گفت‌وگوهای تلویزیونی در آمریکا، رخ داد که در آن، آنان یک عضو خانواده سلطنتی را که نامش برده نشد، به نژادپرستی متهم کردند. در این سال نهاد سلطنتی درگیر اتهامات و رسوایی‌های دیگری نیز شد.

خاندان سلطنتی همچنین مجبور شد با اتهامات ویرجینیا جوفری علیه دوک یورک به اتهام تجاوز جنسی به او در دوران نوجوانی، مقابله کنند. شاهزاده اندرو بارها همه این ادعاها را رد کرده است.

ملکه از پیام تلویزیونی خود به مناسبت کریسمس ۲۰۲۰ استفاده کرد تا پیام امیدبخشی به اهالی کشور ارسال کند. در آن پیام، او «روح تسلیم‌ناپذیر» کسانی را که «به طرزی باشکوه» در برابر چالش‌های همه‌گیری ویروس کرونا قیام کرده بودند، ستود.

سخنرانی ملکه خطاب به مردم، ساعت ۳ بعد از ظهر روز کریسمس در چندین کانال پخش خواهد شد.

PA

بیشتر از جهان