عملیات فورت بریج: آشنانی با برنامه خاکسپاری شاهزاده فیلیپ

تمام پرچم‌های بریتانیا در ساختمان‌های سلطنتی، به جز محل اقامت ملکه، به حالت نیمه‌افراشته در خواهد آمد

بر اساس اعلام دربار بریتانیا، دوک ادینبورگ در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه، در اوایل سال جاری به مدت یک ماه برای معالجه عارضه قلبی در بیمارستان بستری بود.

دربار بریتانیا امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با اندوه عمیق والاحضرت ملکه درگذشت شوهر محبوب خود، والاحضرت همایونی شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ، را به اطلاع می‌رساند. والاحضرت امروز صبح در آرامش در قلعه ویندزور درگذشت. خانواده سلطنتی در سوگ از دست دادن او با مردم سراسر جهان همراه می‌شود.»

برای خاکسپاری هر یک از اعضای خانواده سلطنتی برنامه عملیاتی مفصلی از پیش ترتیب داده شده است که هر کدام با یک نام رمز، برگرفته از نام یک پل، شناخته می‌شود. برای شاهزاده فیلیپ، نام رمز عملیات، «فورت بریج» است. در ادامه، عناصر این عملیات معرفی می‌شود.

دستورالعمل خاکسپاری شاهزاده فیلیپ چیست؟

اولین قسمت برنامه، اعلام خبر درگذشت او است. عملیات فورت بریج حکم می‌کند که لرد چمبرلین بارون پارکر از مینسمی‌یر که نظارت بر این عملیات را بر عهده دارد، با نخست‌وزیر و ملکه برای برنامه‌ریزی اعلام درگذشت دوک مشورت کند. سپس این خبر ابتدا در اختیار خبرگزاری پرس‌اسوسیشن و بی‌بی‌سی قرار می‌گیرد و همزمان، کاخ باکینگهام آن را در کانال‌های اجتماعی خود اعلام می‌کند.

مطابق طرح عملیات، سپس نخست‌وزیر بیانیه‌ای صادر می‌کند. این بخش هم‌اینک طبق برنامه پیش رفته است. آقای جانسون در خارج از دفتر نخست‌وزیری در شماره ۱۰  داونینگ استریت، در بیانیه‌ای از خدمات شاهزاده فیلیپ در نیروی دریایی سلطنتی در طول جنگ جهانی دوم تجلیل كرد. وی همچنین ابتکار شاهزاده برای جوانان از طریق طرح جایزه دوک ادینبورگ و پشتیبانی او از ملکه در حفظ نهاد سلطنت به عنوان بخشی اصلی از زندگی بریتانیا را ستود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا حالا به یک دوره سوگ ملی وارد می‌شود. تمام پرچم‌های بریتانیا در ساختمان‌های سلطنتی، به جز محل اقامت ملکه، به حالت نیمه‌افراشته در خواهد آمد.

همچنین انتظار می‌رود که برخی از مجریان اخبار به نشانه عزاداری لباس سیاه بپوشند. حتی ممکن است برخی کانال‌های خبری برنامه عادی خود را متوقف کنند. بی‌بی‌سی هم‌اینک این کار را کرده است.

در بیانیه بی‌بی‌سی آمده است: «با انتشار خبر دردناک درگذشت والاحضرت همایونی شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ، اکنون پوشش ویژه‌ای در تمام شبکه‌های بی‌بی‌سی برای بزرگداشت زندگی و خدمات عظیم وی پخش می‌شود و برنامه‌های عادی به حالت تعلیق درمی‌آید.»

سایر اعضای خانواده سلطنتی چه می‌کنند؟

ملکه و فرزندان و نوه‌هایش نیز به یک دوره عزاداری وارد می‌شوند که ممکن است چندین هفته طول بکشد. گزارش شده است که دوره عزاداری ملکه، هشت روزه خواهد بود. در این مدت، بیشتر دیدارهای رسمی به تعویق می‌افتد یا لغو می‌شود؛ اما این به اختیار ملکه است.

برای مرگ اعضای خانواده سلطنتی، دو نوع عزاداری وجود دارد: عزاداری خانوادگی و عزاداری سلطنتی.

مورد اول را خاندان سلطنت و همچنین خانواده‌های آن‌ها انجام می‌دهند. مورد دوم برای اعضا خاندان سلطنت، خانواده‌های آن‌ها و منصوبان ملکه در بریتانیا است. عزاداری سلطنتی از عزاداری خانوادگی مفصل‌تر است و مستلزم استفاده از کاغذ لبه سیاه برای مکاتبات است.

ملکه تصمیم خواهد گرفت که کدام نوع عزاداری انجام شود.

آیا مراسم خاکسپاری برگزار خواهد شد؟

برای دوک، تشییع جنازه دولتی برنامه‌ریزی شده بود. با این حال، همه‌گیری این برنامه را به کلی تغییر داده است. به طور معمول، انتظار می‌رفت که مردم به سمت کاخ باکینگهام و قلعه ویندزور بروند و در روز تشییع جنازه فیلیپ در خیابان‌های اطراف تجمع کنند؛ با این حال، شاهزاده فیلیپ قبلا گفته بود که او ترجیح می‌دهد بی‌سروصدا و در یک مراسم ساده به خاک سپرده شود.

اکنون تایید شده است که پس از مراسم تشییع جنازه که در کلیسای سنت جورج در قلعه ویندزور، دوک بنا بر خواسته خود در قلعه ویندزور آرام خواهد گرفت.

© The Independent

بیشتر از جهان