سفیر ایران در لندن: موشک‌های ایران برای پاسخ کوبنده طراحی شده‌اند

محسن بهاروند در پیامی اینستاگرامی از پرتاب موشک‌های بالیستیک ایران دفاع کرد

محسن بهاروند، سفیر ایران در لندن به موضع انگلیس واکنش نشان داد - خبرگزاری مهر 

یک روز پس از انتشار بیانیه وزارت امور خارجه بریتانیا مبنی بر محکومیت پرتاب موشک‌های بالیستیک از سوی جمهوری اسلامی،‌ سفیر ایران در لندن به موضع انگلیس واکنش نشان داد.

محسن بهاروند در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به موضع‌گیری انگلیس نوشت: «بعضی از کشورها به مانور نظامی ایران که متعارف است و جنبه دفاعی دارد، اعتراض کرده و بعضی آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانسته‌اند. باید به این کشورها برای چندمین بار گوشزد کرد که قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد موشک‌هایی صحبت می‌کند که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند. موشک‌های ایران برای این کار طراحی نشده‌اند، بلکه طراحی شده‌اند که از خاک ایران دفاع کنند و پاسخ کوبنده‌ای به متجاوزان بدهند.»

او همچنین در ادامه این نوشته اینستاگرامی افزود: «قطعنامه ۲۲۳۱ مفاد زیادی دارد که شما اجرا نکردید و بی‌تفاوت از کنار آن گذشتید. توانایی و صداقت شما برای تشخیص موارد تهدید صلح و امنیت بین‌المللی زیر سؤال است کما اینکه دو جنگ بزرگ‌ به منطقه با این بهانه تحمیل کردید که پس از کشتار هزاران غیرنظامی اعتراف کردید که اشتباه بوده است. اگر صداقت دارید فقط یک بار رژیم صهیونیستی را که برخلاف نص صریح منشور ملل متحد به صورت روزمره ایران را تهدید به استفاده از زور می‌کند، محکوم کنید تا صداقت شما بر همگان روشن شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، سوم دی، پس از آن که محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از پرتاب ۱۶ موشک بالیستیک در جریان «رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷» خبر داد و مشخصا آن را هشداری به اسرائیل دانست، وزارت امور خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای پرتاب موشک‌های بالیستیک در ایران را محکوم کرد و گفت: «این اقدام‌ها تهدیدی علیه امنیت جهان و منطقه‌اند و ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم این فعالیت‌ها را فورا متوقف کند.»

ساعاتی بعد، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بریتانیا گفت: «ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و مطابق نیازهای دفاعی خود عمل می‌کند و لذا نه تنها این‌گونه موضع‌گیری‌ها و اظهارات، مداخله در امور داخلی ایران به حساب می‌آید، بلکه حاکی از ادامه سیاست یک بام و دو هوای لندن است.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، روز سوم دی، مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه پاسداران با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک برد بلند، میان‌برد و کوتاه برد نیروی هوا فضای سپاه به سمت اهداف از پیش تعیین‌شده انجام شد. موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار مواضع شبیه‌سازی شده دشمن را مورد هدف قراردادند. 

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، در جریان برگزاری این رزمایش اعلام کرد:‌ «پیام این رزمایش هشدار جدی، واقعی و‌ میدانی به تهدیدهای مقام‌های رژیم صهیونیستی است که مراقب اشتباهات و خطاهای خود باشند و اگر دست از پا خطا کنند، دستانشان را قطع خواهیم کرد.»

این تهدیدها در شرایطی است که تنش میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل در چند سال اخیر تشدید شده و درباره حملات سایبری در دو کشور و همچنین حملات و خرابکاری‌هایی در کشتی‌های طرفین در آب‌های منطقه گزارش‌هایی منتشر شده که هر کدام آن را به دیگری نسبت می‌دهند.