نیروی دریایی آمریکا محموله سلاح از مبدا ایران را توقیف کرد

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌‌گوید قایق ماهیگیری حامل سلاح در مسیر سنتی قاچاق سلاح برای حوثی‌ها قرار داشت

تصویر آرشیوی از محموله تسلیحاتی ایران در راه یمن که پنتاگون آن را توقیف کرد-عکس از العربیه فارسی

نیروی دریایی آمریکا از توقیف یک محموله بزرگ سلاح و مهمات از مبدا ایران خبر داد کهبا قایق ماهیگیری احتمالا در راه یمن بود. آمریکا اخیرا نیز از توقیف بزرگترین محموله تسلیحاتی سپاه پاسداران در آب‌های منطقه خبر داده بود.

آسوشیتدپرس به نقل از نیروی دریایی آمریکا گزارش داد که  قایق ماهیگیری حامل محموله تسلیحاتی از ایران بدون نام و نشان بود و روز دوشنبه در دریای عرب توقیف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این قایق ماهیگیری ۱۴۰۰ کلاشینکف و ۲۲۶ هزار و ۶۰۰ فشنگ کشف شده است. همچنین پنج خدمه این قایق نیز یمنی بودند.

کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل بارها ایران را به تامین تسلیحاتی شبه‌نظامیان حوثی در یمن متهم کرده‌اند. اقدامی که به افزایش درگیری و عمیق‌تر شدن بحران یمن دامن زده و آنها را قادر می‌کند با استفاده از پهپادها خاک عربستان سعودی را هدف قرار دهند.

بحران یمن از سال ۲۰۱۴ ادامه دارد و حوثی‌ها پایتخت و بخش‌های گسترده‌ای از شمال این کشور را تصرف کرده‌اند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای عربی با تشکیل نیروی ائتلاف هدف مقابله با حوثی‌ها و حمایت از دولت مشروع این کشور را دنبال می‌کنند.

آمریکا از سال ۲۰۱۶ تا کنون بارها محموله‌های تسلیحاتی که گفته می‌شود متعلق به ایران است را در راه یمن توقیف کرده است. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از آغاز سال جاری میلادی تا کنون نیز از توقیف حدود ۸ هزار و ۷۰۰ سلاح خبر داده که از ایران به سوی یمن قاچاق می‌شدند.

مقامات جمهوری اسلامی باوجود شواهد روشن، این اتهام‌ها را تکذیب می‌کنند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین در بیانیه‌ای که لحن آن تا حدودی غیرمعمول به‌نظر می‌رسد ایران را به ارسال سلاح متهم کرده و می‌گوید قایق حامل تسلیحات و مهمات در مسیری بود که به طور تاریخی به‌منظور قاچاق سلاح برای حوثی‌ها استفاده می‌شود.

این بیانیه می‌افزاید: «تامین مستقیم یا غیر مستقیم سلاح برای حوثی‌ها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا به‌شمار می‌رود.»

هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست آسوشیتدپرس برای توضیح در این زمینه پاسخ نداده است.

نیروی دریایی آمریکا این قایق را به دلیل خطری که برای خطوط کشتی‌رانی تجاری ایجاد کرده بود، غرق کرد.

بیشتر از جهان