مشاور امنیت ملی آمریکا برای رایزنی درباره ایران به اسرائیل می‌رود

جیک سالیوان در این سفر بار دیگر بر تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل تاکید خواهد کرد

مشاور امنیت ملی آمریکا پس از اسرائیل به رام‌الله در کرانه غربی رود اردن سفر خواهد کرد- Anna Moneymaker/Getty Images/AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به اسرائیل سفر می‌کند تا با مقام‌های آن کشور درباره مسائل بااهمیت راهبردی برای دو طرف، ازجمله «تهدید ایران» گفت‌وگو کند.  

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه، ۲۹ آذرماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر به اسرائیل، برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی و یائل لمپرت، سرپرست معاونت امور خاور نزدیک در وزارت خارجه آن کشور، سالیوان را همراهی خواهند کرد.

براساس این بیانیه، مشاور امنیت ملی آمریکا پس از اسرائیل به رام‌الله در کرانه غربی رود اردن سفر خواهد کرد تا در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، درباره تلاش‌های جاری برای تقویت بیشتر روابط آمریکا و فلسطین و پیشبرد صلح و امنیت مشابه برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها گفت‌وگو کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که سالیوان و هیئت همراهش سه‌شنبه عصر وارد اسرائیل می‌شوند و او روز چهارشنبه با مقام‌های ارشد اسرائیل، ازجمله نفتالی بنت، نخست‌وزیر آن کشور، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. به گفته او، موضوع ایران در صدر دستور کار این ملاقات‌ها خواهد بود.  

این مقام ارشد آمریکایی گفت: «زمان برای مذاکرات هسته‌ای ایران در وین رو به اتمام است و ما با اسرائیلی‌ها درباره آنچه قرار است در هفته‌های آینده اتفاق بیفتد، گفت‌وگو خواهیم کرد». 

در بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا آمده است که سالیوان در دیدار با مقام‌های ارشد دولت اسرائیل، درباره مسائل دارای راهبردی در روابط دوجانبه اسرائیل و آمریکا، از جمله «تهدید ایران»، گفت‌وگو و بار دیگر بر تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل تاکید خواهد کرد.

در این سفر همچنین چهارمین نشست «گروه مشاوره راهبردی» (SCG) آمریکا-اسرائیل به ریاست مشاور امنیت ملی ایالات متحده و همتای اسرائیلی‌اش، ایال هولاتا، برگزار می‌شود که در آن یک سال تعامل بین سازمانی درمورد مجموعه گسترده‌ای از مسائل امنیت ملی را جمع‌بندی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر این مقام ارشد آمریکایی به اسرائیل درحالی انجام می‌شود که مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام، در وین در جریان است و با کندی پیش می‌رود. این مذاکرات در دور هفتم آن که هفته گذشته پایان یافت، به گفته مقام‌های غربی پیشرفت چندانی نداشته است و به گفته جیک سالیوان، «خوب پیش نمی‌رود».

رهبران اسرائیل متوقف نشدن برنامه هسته‌ای ایران و دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را تهدیدی وجودی برای خود می‌دانند و از مدت‌ها پیش تهدید کرده‌اند که درصورت شکست دیپلماسی در جلوگیری از این مسئله، دست به اقدام نظامی علیه آن کشور خواهند زد.

در هفته‌های اخیر با کندی و درجا زدن مذاکرات وین و کاهش امیدها به احیای توافق برجام، رایزنی و هماهنگی بین ایالات متحده و اسرائیل در این زمینه افزایش یافته است. 

اسرائیل گرچه از طرف‌های برجام نیست، از همان ابتدا با توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ با ایران مخالف بود. مقام‌های دولت اسرائيل در ماه‌های اخیر نیز بارها مخالفت خود با بازگشت آمریکا به برجام را اعلام کرده‌اند. آن‌ها ضمن ابراز تردید درمورد در صداقت ایران برای بازگشت به برجام، خواهان موضع سرسختانه‌تر آمریکا و دیگر طرف‌های مذاکره با ایران شده‌ و درمورد برقراری احتمالی یک «توافق موقت» با جمهوری اسلامی و آنچه از آن به‌عنوان «کمتر دربرابر کمتر» یاد می‌کنند، هشدار داده‌اند. در صورت برقراری چنین توافقی، آمریکا فقط بعضی از تحریم‌ها را لغو می‌کند و ایران هم درمقابل تنها برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌کند. اسرائیلی‌ها معتقدند که در این‌ صورت، جامعه جهانی یکی از مهم‌ترین ابزارهای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، یعنی تحریم‌ها را تا حد زیادی از دست خواهد داد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه گفته است که «ایران در مذاکرات هسته‌ای جاری در وین موضع ضعیفی دارد و می‌توان بر آن فشار آورد تا امتیاز بدهد».