سی‌ان‌ان: آمریکا می‌خواهد فشارها علیه ایران را بیشتر کند

«آمریکا درباره بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای عمیقاً بدبین است»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا - Drew Angerer/AFP

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: مقامات ایالات‌ متحده، نسبت به اینکه مذاکرات مجدد بر سر توافق هسته‌ای ایران نتایج مورد نظر را به همراه داشته باشد، به‌شدت بدبین هستند و جو بایدن در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با متحدانش در مورد اعمال مجازات‌ها علیه تهران گفتگو می‌کند. 

سی‌ان‌ان گزارش داده از طریق منابعی در واشینگتن مطلع شده است که در دولت بایدن بحث در مورد چگونگی افزایش فشار بر ایران ادامه دارد. این کشور و متحدانش آماده هستند که اگر ایران به اقدامات مغایر با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ادامه دهد و به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود، هزینه بیشتری را به این کشور تحمیل کنند.

این منبع خبری افزود: این واقعیت که دولت تندرو جدید ایران یک تیم مذاکره‌کننده به رهبری مخالفان توافق تعیین کرده، باعث شده است که حس بدبینی افزایش پیدا کند. بایدن و همتایانش از بریتانیا، آلمان و فرانسه تنها یک روز پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران درارتباط با برنامه هواپیماهای بدون سرنشین و کمتر از یک هفته پس از اعلام بازگشت تهران به مذاکرات وین، روز شنبه در رم دیدار می‌کنند.

بازگشت ایران به مذاکرات، بعد از وقفه‌ای بیش از چهار ماه اتفاق می‌افتد. در این وقفه طولانی، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری تازه منتخبِ تندرو بر سرکار آمد و یک تیم جدید مذاکره‌کننده هسته‌ای تشکیل داد.

بنا بر گزارش این شبکه، منابع اطلاعاتی جزئیاتی درباره این‌که چه فشارهایی ممکن است علیه ایران اعمال شود بیان نکرده‌اند اما یک منبع آگاه خبر داده که بایدن در جریان نشست‌های گروه ۲۰، با متحدانش در مورد گزینه‌های احتمالی صحبت خواهد کرد و این هزینه‌ها ممکن است حتی زمانی که مذاکرات ایران در حال انجام است، به این کشور تحمیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم به خبرنگاران گفت: «این اجلاس فرصتی برای «هماهنگی نزدیک با همتایان» در مورد یک موضع مشترک درباره مذاکرات هسته‌ای است.»

او اعلام کرد هنوز کاملاً برایش مشخص نیست که آیا ایرانی‌ها آماده بازگشت به مذاکرات هستند و بر سر میز مذاکره حاضر می‌شوند یا نه.

نه به خوش‌بینی بیش از حد 

به گزارش سی ان ان، یک مقام آمریکایی آشنا با مذاکرات گفت که اظهارات ایران «خوش‌بینی زیادی به ما نمی‌دهد» و افزود که تاکنون نشانه‌های کمی به‌دست‌آمده که تیم ایران قصد دارد عمل‌گرا باشد و مسائل باقی‌مانده را حل کند. این مقام مسئول اعلام کرد: «ایالات‌متحده با روحیه سازنده وارد مذاکرات خواهد شد، اما در حال حاضر دلیلی برای خوش‌بینی وجود ندارد.»

همچنین، یک دیپلمات اروپایی گفته که تمایل تهران برای ازسرگیری مذاکرات، راه‌حل نیست، اما گامی قابل‌ توجه به جلو است. این دیپلمات و دیگران تأخیر ایران در بازگشت به مذاکرات در وین را نوعی تاکتیک می‌دانند که از سوی ایران اعمال می‌شود تا به توسعه برنامه هسته‌ای ادامه دهد.

این دیپلمات بیان کرده است: «در حال حاضر، هیچ فشار زمانی بر ایرانی‌ها وجود ندارد. ما باید کاری کنیم که این فشار زمانی بر آن‌ها احساس شود. این اولین قدمی است که باید برداریم.»

اگرچه منتقدان معتقدند که دولت بایدن در اجرای تحریم‌ها علیه ایران سهل‌انگاری کرده است، اما مقامات آمریکایی اصرار دارند که فشار حداکثری زمان دونالد ترامپ را حفظ کرده‌اند. 

سی‌ان‌ان همچنین به نقش کشور چین اشاره کرد و مدعی شد که یک مقام آمریکایی به آن‌ها گفته است که روابط پرتنش آمریکا و چین کار را سخت‌تر می‌کند.

به گفته این منبع خبری، تحلیلگران می‌گویند که فشار روسیه ممکن است به تمایل ایران برای بازگشت به مذاکرات وین کمک کرده باشد، اما در مورد تمایل چین برای اعمال فشار بر ایران تردید وجود دارد. چین به واردات نفت از ایران که منبع اصلی درآمد این کشور است ادامه داده و استراتژی روشنی برای تحت‌فشار قرار دادن چین برای تغییر مسیر وجود ندارد. این در‌حالی‌است که به چین به‌عنوان یک قطعه حیاتی از پازل نگاه می‌شود.