رد صلاحیت نامزدهای هوادار دموکراسی در انتخابات هنگ‌کنگ

قطعنامه جنجالی «میهن‌پرستانه» دولت مرکزی، نامزدهای هوادار دموکراسی را از انتخابات حذف کرده است می‌کرد

انتخابات با حضور حدود ده هزار افسر پلیس مستقر در سراسر هنگ‌کنگ و در مراکز رای‌گیری برگزار شد - PETER PARKS / AFP

شهروندان هنگ‌کنگ روز یکشنبه برای انتخاب نمایندگان شورای قانون‌گذاری (پارلمان هنگ‌کنگ) به پای صندوق‌های رای رفتند. این نخستین انتخابات شورا در چارچوب قوانین جدید است که فقط نامزدهای تایید شده چین در آن رقابت می‌کنند.

رای‌گیری در ساعت ۸:۳۰ بامداد به وقت محلی با شرکت اندک مردم آغاز شد. در هفت ساعت نخست، فقط ۱۸.۷۷ درصد از واجدان شرایط آرای خود را به صندوق‌ها ریختند.

در اوایل سال جاری، نظام سیاسی هنگ‌کنگ به دستور دولت مرکزی چین و با تصویب قطعنامه جنجالی «میهن‌پرستانه» در دولت مرکزی، که نامزدهای دموکراتیک را از انتخابات حذف می‌کرد، به‌کلی تغییر کرد. هدف این تغییر، اطمینان‌خاطر از آن بود که تمام نامزدهای انتخاباتی، به دولت چین وفادار و تایید شده حزب کمونیست چین باشند.

انتخابات با حضور حدود ده هزار افسر پلیس مستقر در سراسر هنگ‌کنگ و در مراکز رای‌گیری ادامه پیدا کرد. ریموند سیوُ، رئیس پلیس هنگ‌کنگ گفت که این اقدام برای «اطمینان‌خاطر از روند آرام» برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است.

دولت هنگ‌کنگ پیش از این انتخابات پیامکی همگانی به چهار میلیون و پانصد هزار شهروند واجد شرایط رای دادن فرستاد و از آن‌ها خواست در انتخابات شرکت کنند. همچنین، دولت استفاده از وسایل رفت‌وآمد عمومی را در روز یکشنبه رایگان اعلام کرد.

در ابتدا قرار بود انتخابات در ماه سپتامبر سال گذشته برگزار شود، اما مقام‌های شهر آن را به دلیل خطرهای ناشی از همه‌گیری کرونا به تعویق انداختند. این تصمیم با مخالفت گروه‌های طرفدار دموکراسی روبه‌رو شد که دولت را متهم کردند که همه‌گیری را بهانه‌ای برای به تعویق انداختن انتخابات کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیام دولت هنگ‌کنگ به رای‌دهندگان این بود: «به هنگ‌کنگ، خانه‌مان، رای بدهید! انتخابات شورای قانون‌گذاری برای شما و آینده هنگ‌کنگ مهم است.»

شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ نهادی قدرتمند و مسئول تصویب قوانین در این شهر است.

کری لَم، رهبر هنگ‌کنگ، روز یکشنبه ضمن دیدار از یک مرکز رای‌گیری گفت: «هیچ انتظار خاصی» در مورد تعداد کسانی که رای خواهند داد، ندارد.»

او گفت: «می‌گویم که دولت هیچ هدف خاصی برای تعداد شرکت‌کنندگان نه در این انتخابات و نه در انتخابات پیشین ندارد و نداشته است، زیرا ترکیبی از عوامل [متعدد] است که بر تعداد رای‌دهندگان در هر انتخابات تاثیر می‌گذارد.»

با وجود اقدام‌های انتظامی سختگیرانه، سه تن از معترضان «لیگ سوسیال دموکرات‌ها» تظاهرات کوچکی در آن سوی خیابان یک مرکز رای‌گیری برگزار کردند و فریاد زدند: «من حق رای همگانی واقعی می‌خواهم.»

تازه‌ترین نظرسنجی «انستیتو پژوهشی افکار عمومی هنگ‌کنگ» حاکی از آن است که ۳۹ درصد واجدان رای دادن در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

بسیاری از ساکنان هنگ‌کنگ انتخابات را تحریم و دولت چین را متهم کرده‌اند که با اعمال قوانین ضد دموکراتیک در آن شهر، قصد دارد دموکراسی را از میان ببرد.

به دنبال تظاهرات عظیم هواداران دموکراسی در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹، دولت مرکزی چین سال گذشته با اعمال قوانین امنیتی ملی، پیگیری و مجازات طرفداران دموکراسی را تسهیل و خودمختاری هنگ‌کنگ را محدود کرد.

از آن هنگام، چند تن از شخصیت‌های طرفدار دموکراسی حبس یا مجبور به ترک هنگ‌کنگ شده‌اند.

بیشتر از جهان