مجلس نمایندگان آمریکا چین را برای سرکوب دموکراسی در هنگ کنگ تقبیح کرد

«ما همچنان به تلاش خود برای ترغیب دموکراسی و احترام به حقوق بشر در هنگ‌کنگ ادامه خواهیم داد»

بسیاری از فعالانِ خواستار دموکراسی یا رهبران آنها، در هنگ‌کنگ حبس یا تبعید شده‌اند - ISAAC LAWRENCE / AFP

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، روز دوشنبه، با تنها یک رای مخالف قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن نقش چین در سرکوبی هنگ‌کنگ تقبیح شده است.

این قطعنامه با ۴۱۸ رای موافق در مقابل یک رای مخالف از دولت چین می‌خواهد فعالان هوادار دموکراسی و قانون‌گذارانی که توسط پکن در چارچوب قانون سختگیرانه امنیت ملی بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

نشریه «هیل» به نقل از گرگوری میکس، دبیر کمیته خارجی کنگره، می‌نویسد: «کنگره با تصویب این قطعنامه یک پیام محکم فراحزبی به چین می‌فرستد و از پکن و دولت هنگ‌کنگ می‌خواهد به اراده مردم هنگ‌کنگ احترام بگذارند.»  

او گفت: «ما همچنان به تلاش خود برای ترغیب دموکراسی و احترام به حقوق بشر در هنگ‌کنگ ادامه خواهیم داد. ما همچنان همبستگی خود را با فعالان و شخصیت‌های دموکراسی‌طلب که فداکاری‌های چشمگیری برای شهر و هسته حقوق بشرشان کرده‌اند، نشان خواهیم داد.»

تنها عضو مجلس نمایندگان که علیه این لایحه رای داد، توماس مَسی، از حزب جمهوری‌خواه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته، دستگاه رهبری ترامپ افرادی را که از مقررات حقوق بشر در هنگ‌کنگ تخطی کرده و نیز نهادهایی که به چین کمک کرده بودند تا خودمختاری هنگ‌کنگ را تضعیف کنند، تحریم کرد.

در سال ۱۹۹۷، دولت بریتانیا هنگ‌کنگ را با این وعده به چین پس داد که خودمختاری نسبی این شهر حفظ شود، اما چین در طول دو سال گذشته با اعمال یک رشته اقدام‌ها از جمله تصویب یک قانون سختگیرانه امنیت ملی، خلف وعده کرده است.

از آن هنگام، بسیاری از فعالان خواهان دموکراسی یا رهبران آنها حبس یا تبعید شده‌اند.

هفته گذشته، دادگاهی در هنگ‌کنگ چند هوادار دموکراسی از جمله جیمی لای، میلیاردر را به اتهام اجتماع غیرقانونی در سال ۲۰۱۹، به زندان محکوم کرد.

روز دوشنبه، میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنای آمریکا، ضمن تقبیح احکام حبس این افراد گفت: «به واحدهای تجارت بین‌المللی و رهبران دولت‌ها که تاکنون سکوت کرده‌اند، امیدوارم این اوضاع را از نزدیک دنبال کنید. اگر پکن در چنین برخوردی با هنگ‌کنگ احساس آزادی کند، می‌توانید تصور کنید دولت چین هیچ‌گونه اهمیتی برای ارزش‌های بین‌المللی قائل نیست.»  

© The Independent