خوشنویسی عربی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهانی ثبت شد

بسیاری از مردم به دلیل پیشرفت‌های فنّاوری دیگر با دست نمی‌نویسند

خوشنویسی «همیشه به‌عنوان نماد جهان عرب-اسلام» بوده است-Karim SAHIB / AFP

یونسکو روز سه‌شنبه ۱۴ سپتامبر، خوشنویسی عربی را به فهرست میراث فرهنگی ناملموس خود اضافه کرد.

در مجموع ۱۶ کشور با اکثریت مسلمان به رهبری عربستان سعودی این نامزدی را به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل ارائه کرده بودند.

یونسکو در وب‌سایت خود نوشت: «خط عربی تمرین هنری دست‌نویسی خط عربی به شیوه‌ای سیال برای انتقال هماهنگی، لطف و زیبایی است. سیال بودن خط عربی فضای بی‌نهایتی را (برای خطاط) ارائه می‌دهد، حتی در یک کلمه، حروف را می‌توان به روش‌های متعددی برای ایجاد نقوش مختلف کشیده و تغییر داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده بدر بن عبدالله بن فرحان آل سعود، وزیر فرهنگ عربستان سعودی از این تصمیم استقبال کرد و گفت که این تصمیم «به توسعه این میراث فرهنگی کمک می‌کند.»

عبدالمجید محبوب از انجمن حفاظت از میراث سعودی که در این پیشنهاد مشارکت داشت، گفت که خوشنویسی «همیشه به‌عنوان نماد جهان عرب-اسلام» بوده است.

اما او ابراز تأسف کرد که «بسیاری از مردم به دلیل پیشرفت‌های فنّاوری دیگر با دست نمی‌نویسند... تعداد هنرمندان خوشنویس عرب به‌شدت کاهش‌یافته است؛ اما قرار گرفتن در فهرست یونسکو مطمئناً تأثیر مثبتی بر حفظ این سنت خواهد داشت.»

به گفته وب‌سایت یونسکو، میراث فرهنگی ناملموس «عامل مهمی در حفظ تنوع فرهنگی در مواجهه با جهانی‌شدن رو به رشد است» و اهمیت آن «خود تجلی فرهنگی نیست، بلکه غنای دانش و مهارت‌هایی است که از طریق آن از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود».

در روش‌های سنتی خطاطی از مواد طبیعی مانند قلم نی به عنوان ابزار نوشتن استفاده می‌شود. از مخلوط عسل، دوده سیاه و زعفران برای مرکب استفاده می‌شود و سطح کاغذ دست‌ساز با مخلوط نشاسته، سفیده تخم‌مرغ و زاج صیقل داده می‌شود تا آماده نوشتن شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر