یونسکو خواستار حفاظت از میراث فرهنگی افغانستان شد

این سازمان متعهد شد که کلیه اقدامات ممکن برای محافظت از میراث فرهنگی ارزشمند افغانستان را انجام دهد

 

طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ حدود دو سوم خاک افغانستان را در تصرف خود داشتند و آثار تاریخی زیادی را تخریب کردند-SHAH MARAI / AFP

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، روز پنجشنبه در نخستین بیانیه خود پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، خواستار محافظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی این کشور شده است.

اودری آزولی مدیرکل یونسکو در این بیانیه خواستار احترام کامل به قوانین بین‌المللی در حفظ میراث فرهنگی افغانستان و اتخاذ تمامی تدابیر پیشگیرانه لازم برای محافظت از این میراث تخریب و چپاول شده است.

به گفته او، این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس «وضعیت میدانی (در افغانستان) را از نزدیک دنبال می‌کند و متعهد است که کلیه اقدامات ممکن برای محافظت از میراث فرهنگی ارزشمند افغانستان را انجام دهد.»

از آنجا که با وجود تغییرات اخیر در افغانستان بسیاری از پژوهشگران، باستان‌شناسان و دیگر فعالان میراث فرهنگی هنوز در این کشور باقی مانده‌اند، بیشتر سازمان‌های فعال در این حوزه از اظهارنظر به رسانه‌ها خودداری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه نشنال، هنوز این امید وجود دارد که طالبان همانطور که در نشست خبری اخیر خود گفته‌اند، در مقایسه با دوره قبل که در قدرت بودند، خشونت کمتری در برابر آثار تاریخی و فرهنگی اعمال کنند.

طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ حدود دو سوم خاک افغانستان را در تصرف خود داشتند و آثار تاریخی زیادی را تخریب کردند، از جمله مجسمه عظیم بودا در بامیان، که یکی از میراث جهانی ثبت شده در یونسکو بود.

تخریب این مجسمه که قدمتی ۱۵۰۰ ساله داشت، انتقاد و محکومیت وسیع بین‌المللی به دنبال داشت.

بیشتر از فرهنگ و هنر