طعم دیپلماسی؛ کوس‌کوس به فهرست یونسکو اضافه شد

الجزایر، موریتانی، مراکش و تونس به طور مشترک درخواست ثبت این غذا را دادند

ظاهر کوس‌کوس شبیه غذاهای غلاتی است اما از نظر فنی در دسته پاستاها قرار می‌گیرد-RYAD KRAMDI / AFP

در حرکتی دیپلماتیک، بی‌سابقه و نمادین اما کوچک، سازمان ملل متحد کوس‌کوس را به عنوان میراث فرهنگی نامحسوس به نام الجزایر و مراکش ثبت کرد. 

الجزایر، موریتانی، مراکش و تونس علی‌رغم تنش‌های اساسی که همچنان با یکدیگر دارند، گرد هم آمدند و درخواست ثبت این غذای بربری مشترک میان خود را به این نهاد بین‌المللی دادند.  

بدین ترتیب کوس‌کوس به جمع اسب های شراب اسپانیا، بازار غذاهای سنتی هاوکر سنگاپور و سامانه سنتی آبیاری امارات پیوست که امسال در این فهرست ثبت شدند، فهرستی که هدف از تهیه آن تشخیص و حفظ ذخایر فرهنگی مهم جهان است. 

در سال‌های گذشته یونسکو مواردی از قبیل چنگ‌نوازی ایرلند، سایه‌بازی سوریه، دیوارسازی با سنگ خشک و فرهنگ آبجونوشی بلژیک را ثبت کرد و گفت ثبت درخواست مشترک برای غذای کوس‌کوس حرکت دیپلماتیک بی‌سابقه‌ای برای افزودن یکی از عناصر مهم فرهنگی به این فهرست است. 

آدری آزولی دبیرکل یونسکو گفت: «ثبت درخواست مشترک نشانه خوبی از به رسمیت شناختن فرهنگ یکدیگر و نیز موفقیتی واقعی است در عرصه دیپلماتیک بر سر موضوعی که برای مردم کل این منطقه و البته فراتر از آن مهم و نمادین است. 

این توافق نشان می‌دهد میراث فرهنگی می‌تواند هم شخصی و استثنایی باشد و هم مرزها را درنوردد.» 

کوس‌کوس غذای محبوب بسیاری از خانواده‌ها در سراسر جهان و از غذاهای باستانی است که به گفته یونسکو دست کم از قرون وسطی وجود داشته است. این غذا اصالتاً متعلق به بربرها است. 

ظاهر کوس‌کوس شبیه غذاهای غلاتی است اما از نظر فنی در دسته پاستاها قرار می‌گیرد و بیشتر از گندم یا جوی الجزایری (دوروم) تهیه می‌شود که اغلب با آسیای دستی درشت خرد شده است. این ماده را با آب مخلوط می‌کنند، به گلوله‌های کوچکی تبدیل و بخارپز می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خود این غذا بی‌مزه است اما آن را با خورش‌های مختلفی که اغلب حاوی گوشت، پرادویه و خوشبو است می‌خورند. 

کشورهای مراکش و الجزایر که در شمال قاره آفریقا همسایه‌اند از هنگام استقلال تاکنون یعنی به مدت بیش از پنجاه سال درگیر چندین جنگ با یکدیگر بوده‌اند. 

الجزایر اخیراً تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده را مبنی بر به رسمیت شناختن تسلط مراکش بر غرب صحرای آفریقا در قالب یک پیمان دیپلماتیک منطقه‌ای نپذیرفت.الجزایر از جنبش جبهه پولیساریو حمایت می‌کند که دهه‌ها است برای استقلال غرب صحرای آفریقا با مراکش می‌جنگد. 

به نظر می‌رسد این دو کشور با درخواست مشترک ثبت کوس‌کوس، تصمیم گرفته‌اند موقتاً با هم صلح کنند. 

در درخواست مشترک این چهار کشور آمده است: «کوس‌کوس که در هر رویداد فرهنگی یا اجتماعی حاضر است، غذایی است که در عین سادگی خاص است. 

ساده است زیرا در هر خانواده به وفور صرف می‌شود و خاص است زیرا سر سفره هر رویداد و مراسم اجتماعی خاصیت وحدت‌بخشی و آشتی‌جویی دارد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی