بازداشت دو نفر از خدمه کشتی بریتانیایی در پی برخورد مرگبار دو کشتی در جنوب سوئد

تحقیقات درمورد ارتکاب احتمالی چند جرم در این حادثه در جریان است: «سهل‌انگاری در عبورومرور دریایی»، «سهل‌انگاری منجر به مرگ» (قتل غیرعمد) و «آلودگی دریایی»

غواص‌ها پیکر یکی از خدمه دانمارکی شناور واژگون‌شده را در بدنه کشتی پیدا کردند، اما نفر دوم همچنان مفقود است- Johan NILSSON / TT News Agency / AFP

درپی برخورد دو کشتی باری بریتانیایی و دانمارکی در آب‌‌های جنوب سوئد در دریای بالتیک که به واژگونی کشتی دانمارکی «کارین هوی» و مرگ دست‌کم یکی از خدمه آن منجر شد، پلیس دو نفر از خدمه کشتی بریتانیایی را به‌دلیل مصرف بیش از حد مجاز نوشیدنی‌های الکلی بازداشت کرد.

شناور دانمارکی «کارین هوی» با طول ۵۵ متر، در تاریکی و مه‌گرفتگی نخستین ساعت‌های بامداد دوشنبه، ۲۲ آذرماه، بین شهر ساحلی ایستد در جنوب سوئد و جزیره بُرنهُلم دانمارک در دریای بالتیک پس از برخورد با کشتی بریتانیایی «اسکات کریر»، واژگون و دو خدمه آن مفقود شدند.

چند ساعت پس از آغاز عملیات نجات گارد ساحلی سوئد با همکاری نیروهای دانمارکی، غواص‌ها پیکر یکی از خدمه دانمارکی شناور واژگون‌شده را در بدنه کشتی پیدا کردند، اما نفر دوم همچنان مفقود است. قایق‌ها و هلیکوپتر امدادی پس از چند ساعت جست‌وجوی بی‌نتیجه در سراسر آب‌های منطقه، عصر دوشنبه به عملیات خود خاتمه دادند. 

دادستانی سوئد پیگیری و تحقیقات در زمینه چند جرم احتمالی در رابطه با این حادثه را آغاز کرده است: «سهل‌انگاری در عبورومرور دریایی»، «سهل‌انگاری منجر به مرگ» (قتل غیرعمد) و «آلودگی دریایی».

در جریان تحقیقات اولیه، دو تن از خدمه کشتی «اسکات کریر»، یک بریتانیایی و یک شهروند کرواسی، روز سه‌شنبه نیز در بازداشت مانده‌اند و دادستان تا روز پنجشنبه درمورد آزادی یا تمدید قرار بازداشت این مظنونان تصمیم خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توماس اولومیر، دادستان عمومی سوئد، به خبرگزاری رویترز گفت: «مظنونانی که در بازداشت به‌سر می‌برند، هر دو تست الکلشان مثبت بوده است.» او افزود که یک مظنون دیگر هم در رابطه با ایجاد «آلودگی شدید دریایی» در جریان اقدام‌های مرتبط با حادثه شناسایی شده است..

فرد بریتانیایی که در بازداشت است، در زمان برخورد دو کشتی مسئول دیده‌بانی و مراقبت بوده و با چند اتهام، ازجمله «سهل‌انگاری منجر به مرگ» روبه‌رو شده است.

به گفته اولومیر، به نظر می‌رسد که دو کشتی به‌صورت موازی در حال حرکت بوده‌اند و سپس یکی از آن‌ها منحرف شده و به دیگری برخورد کرده است.

درپی بازداشت این دو نفر، اسکات‌لاین، شرکت مالک کشتی «اسکات کریر»، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درمورد استفاده از مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی سیاست سختگیرانه‌ای دارد و هیچ گونه تخلفی را نمی‌پذیرد. 

گارد ساحلی سوئد صبح دوشنبه کشتی واژگون‌شده را با یدک‌کش به آب‌های کم‌عمق‌تر منتقل کرده بود تا از غرق‌شدن آن جلوگیری کنند و غواصان برای عملیات جست‌وجو به داخل بدنه کشتی دسترسی داشته‌ باشند. حالا قرار است گارد ساحلی کشتی را دوباره جابه‌جا کند و به مکانی ببرد که بتوانند آن را بچرخانند و به وضعیت شناور بر روی آب بازگردانند.

والدمار لیندکرانتز، سخنگوی گارد ساحلی سوئد گفت: «به احتمال زیاد فرد دوم (مفقودشده) آنجا نیست. اما تا زمانی که کشتی واژگون‌شده را از این وضعیت خارج نکنیم  و بررسی کامل تک‌تک جاهای آن را تکمیل نکنیم، نمی‌توانیم کاملا مطمئن باشیم.»

آب‌های دریای بالتیک در اطراف سواحل جنوبی سوئد اغلب شاهد ترافیک سنگین دریایی است، زیرا تمام کشتی‌هایی که از اقیانوس اطلس به دریای بالتیک می‌روند، باید از تنگه بین سوئد و دانمارک عبور کنند.

بیشتر از جهان