برخورد دو کشتی باری در آب‌های جنوب سوئد؛ عملیات نجات ادامه دارد

به‌دنبال واژگونی کشتی دانمارکی «کارین هوی»، دو سرنشین آن به داخل آب افتاده‌ و مفقود شده‌اند

کشتی واژگون‌شده دانمارکی «کارین هوی» پس از برخورد با کشتی بریتانیایی«اسکات کریر»- Johan NILSSON / TT News Agency / AFP

درپی برخورد دو کشتی باری در آب‌‌های جنوب سوئد در دریای بالتیک که به واژگونی یکی از کشتی‌ها منجر شده است، عملیات نجات برای یافتن دست‌کم دو سرنشین مفقودشده این کشتی در جریان است.

به گفته مقام‌های اداره دریانوردی سوئد، این دو کشتی حدود ساعت سه و نیم بامداد (به‌وقت محلی) دوشنبه، ۲۲ آذرماه، بین شهر ساحلی ایستد در جنوب سوئد و جزیره بُرنهُلم دانمارک در دریای بالتیک با یکدیگر برخورد کرده‌اند.  

پس از این برخورد، به‌دنبال واژگونی کشتی «کارین هوی» (Karin Høj) که در دانمارک ثبت شده، دو سرنشین آن به داخل آب افتاده‌ و مفقود شده‌اند؛ کشتی دیگر به نام «اسکات کریر» (Scot Carrier) که در بریتانیا ثبت شده و عازم جزیره گوتلاند سوئد بود، در این برخورد آسیب چندانی ندیده و خدمه آن سالم‌اند. 

سورن هوی، مدیر شرکت دانمارکی مالک کشتی «کارین هوی» به خبرگزاری رویترز گفت که این کشتی بارگیری نشده بود و با دو سرنشین از بندر سودرتلیه در سوئد عازم نیکوبینگ فالستر در جنوب دانمارک بود.

یک سخنگوی موسسه هواشناسی دانمارک اعلام کرد که در حدود ساعت سه‌ونیم بامداد، یعنی زمان برخورد دو کشتی، مه آن منطقه را پوشانده بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام مرکز عملیات مشترک نیروهای دفاعی دانمارک، این سانحه در آب‌های سرزمینی سوئد رخ داده است و دو کشتی هنگام برخورد، در یک جهت در حال حرکت بودند.

گارد ساحلی سوئد با کمک چند شناور از صبح دوشنبه عملیات نجات را آغاز و کشتی واژگون‌شده را با یدک‌کش به آب‌های کم‌عمق‌تر منتقل کرد. براساس بیانیه گارد ساحلی، این اقدام «برای جلوگیری از غرق‌شدن کشتی و امکان‌پذبر کردن جست‌وجوی غواصان برای خدمه گم‌شده» صورت گرفته است.

عملیات نجات با نه قایق و یک هلیکوپتر ادامه دارد و پس از اقدام‌های اولیه گارد ساحلی سوئد، دانمارک نیز با ارسال یک قایق و یک هلیکوپتر دبه عملیات پیوسته است.

گارد ساحلی سوئد همچنین اعلام کرد که دادستانی آن کشور تحقیقاتی را در رابطه با «سهل‌انگاری فاحش در ترافیک دریایی» در این حادثه آغاز کرده است. 

آب‌های دریای بالتیک در اطراف سواحل جنوبی سوئد اغلب شاهد ترافیک سنگین دریایی است، زیرا تمام کشتی‌هایی که از اقیانوس اطلس به دریای بالتیک می‌روند، باید از تنگه بین سوئد و دانمارک عبور کنند.

بیشتر از جهان