کشف گونه جدید و نگران‌کننده‌تر سویه اومیکرون‎ ‎

این گونه از نظر ژنتیکی متمایز است، و ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشد

سویه اومیکرون نخستین بار روز ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) در بوتسوانا مشاهده شد-ARUN SANKAR / AFP

دانشمندان گونه دیگری از اومیکرون پیدا کردند که می‌گویند ممکن است ردیابی آن دشوارتر باشد. دانشمندان می‌گویند با استفاده ‏از تست‌های پی‌سی‌آر، گونه پنهانی از سویه اومیکرون را شناسایی کرده‌اند.

به گزارش گاردین، گونه مخفی یافته شده، جهش‌های مشترک بسیاری با اومیکرون دارد. محققان می‌گویند هنوز خیلی زود است که ‏بدانیم آیا شکل جدید سویه اومیکرون به همان صورتی انتقال می‌یابد که اومیکرون اصلی منتشر می‌شود یا خیر، اما آنچه ‏مشخص است این است که این گونه از نظر ژنتیکی متمایز است، و ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشد‎.

سویه اومیکرون نخستین بار روز ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) در بوتسوانا مشاهده شد. حالا خبرها حاکی از این است که نوع پنهان این سویه در ‏میان ژنوم‌های ویروس کووید- دیده شده است ۱۹ که در روزهای اخیر از آفریقای جنوبی به استرالیا، و کانادا وارد شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور فرانسوا بالوکس، مدیر مؤسسه ژنتیک کالج دانشگاه لندن، گفته است: «دو گونه مختلف در سویه اومیکرون شناسایی ‏شده‌اند که از نظر ژنتیکی کاملاً متمایزند. این دو ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشند و لازم است که تحقیق بیشتری در این زمینه ‏انجام دهیم.»

این کشف در حالی صورت گرفت که تعداد ابتلا به نوع اصلی سویه اومیکرون که در بریتانیا کشف شد، با ۱۰۱ مورد افزایش به ۴۳۷ ‏مورد در یک روز رسید و نخست‌وزیر بریتانیا به هیئت دولت اعلام کرد که ظاهرا اومیکرون نسبت به موارد پیشین ‏قابلیت انتقال بیشتری دارد، و بنابراین به اعمال محدودیت‌های بیشتر نیاز است. سخن‌گوی بوریس جانسون اعلام کرد که احتمال ‏دارد دستورالعمل‌‌های جدیدی برای دوران تعطیلات کریسمس منظور شود.

در اسکاتلند، در پی افزایش ابتلا به سویه اومیکرون، مقررات دورکاری دوباره از سر گرفته شده است. مقام‌های اسکاتلند اعلام ‏کرده‌اند که در حدود چهار درصد از موارد ابتلا به کووید-۱۹ احتمالاً مرتبط با نوع اومیکرون است، و با گذشت زمان این رقم افزایش می‌یابد. آن‌ها ‏تخمین زده‌اند که ممکن است طی دو تا سه روز آتی، آمار ابتلا به اومیکرون دوبرابر شود‎.

به گفته محققان، ممکن است نوع جدید ویروس کرونا که زیرمجموعه اومیکرون قرار می‌گیرد، قابلیت انتقال سریع‌تری داشته باشد، که نگران‌کننده است. به گفته آن‌ها: «این موضوع می‌تواند بر سلامت عمومی اثر بگذارد و نشان دهد که تکه بزرگی از پازل مهار این ‏بیماری گم شده است.»

دانشمندان گفته‌اند که این گونه بیش از هر گونه دیگری که تا کنون دیده‌اند، تغییراتی در پروتئین سنبله خود داده است. فرضیاتی ‏نیز وجود دارد مبنی بر آن که ممکن است این بیماری از فردی دارای نارسایی ایمنی جسمی پدیده آمده باشد که مدتی طولانی حامل ویروس بوده ‏است (احتمالا فردی مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز درمان‌نشده).

با توجه به این که اومیکرون تازه ظهور کرده است، محققان بر این باورند که ممکن است چند ماه طول بکشد تا درک بهتری از مقیاس ‏تهدید این ویروس به دست آید. اما مسلم است که این گونه، از نظر تعداد جهش‌های خود بی‌سابقه و بسیار نا‌معمول است.‎