تولیدکنندگان واکسن: ظرف ۱۰۰ روز آینده واکسن اومیکرون می‌سازیم

در بریتانیا این امیدواری وجود دارد که فرمول جدید دانشگاه آکسفورد و استرازنکا در حال تکمیل باشد

شرکت‌های فایزر و بیونتک خود را ازنظر مالی برای مبارزه با اومیکرون آماده می‌کنند - Christof STACHE / AFP

موسسه‌ای که واکسن کووید-۱۹ فایزر را تولید کرد، اعلام کرده است که می‌تواند ظرف ۱۰۰ روز نوع جدید این واکسن را تولید و توزیع کند، مشروط به این‌که سویه «اومیکرون» نشان دهد واکسن‌های موجود در مقابل آن تاثیر کمتری دارند.

اعلامیه موسسه «بیونتک» در حالی منتشر شده که سازمان بهداشت جهانی ویروس «بی.۱.۱.۵۲۹» را که پس از پانزدهمین الفبای یونانی نام‌گذاری شده است را سویه‌ای نگران‌کننده خوانده و گفته است به‌نظر می‌رسد این ویروس بسیار مسری باشد. دانشمندان همچنین ضمن اشاره به تعداد زیاد جهش در شاخک‌های پروتئینی ویروس که هدف واکسن‌های کرونا است، در مورد احتمال این‌که ویروس «اومیکرون» اثربخشی واکسن را به‌خطر بیندازد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

هرچند آزمایش‌ها بیشتری برای تعیین این‌که آیا «بی.۱.۱.۵۲۹» یک «سویه از تله جسته» است یا نه‌؟ باید انجام شود، اما شرکت‌های تولید دارو گفته‌اند می‌توانند در مقابل آن به‌سرعت واکنش نشان دهند. «سویه از تله جسته» به ویروسی اطلاق می‌شود که از حائل مصونیت‌های کنونی فرار کرده است. 

همانند سایر شرکت‌های تولید دارو، فایزر و بیونتک نیز خود را ازنظر مالی برای چنین موقعیتی آماده کرده‌اند. این موسسه تولید واکسن در بیانیه‌ای گفت: «فایزر و بیونتک از ماه‌ها قبل اقدام کرده‌اند تا در صورت بروز سویه از تله جسته بتوانند واکسن «ام آران ای» را ظرف شش هفته تطبیق دهند و محموله‌های اولیه آن را ظرف ۱۰۰ روز توزیع کنند.» این موسسه آلمانی به خبرگزاری رویترز گفت که ظرف دوهفته آینده به‌اندازه کافی اطلاعات خواهد داشت که بتواند بگوید آیا ویروس «اومیکرون» نوع ویروس از تله جسته است یا نه. اگر چنین باشد، واکسن‌های موجود اصلاح خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیگر شرکت‌های تولید دارو ازجمله شرکت‌های آمریکایی مدرنا و جانسون‌اند. جانسون (جی‌اند جی) هم روند گسترش ویروس را با دقت دنبال می‌کنند.

استفانی بنسل، مدیرعامل شرکت مدرنا گفت که «ضروری است که ما در مقابل سیر تحول ویروس فعال باشیم.» او افزود که شرکت مدرنا در حال اعمال راهبرد خود برای مقابله با سویه جدید است. شرکت تولید داروی نواوکس نیز اعلام کرده که «از هم‌اکنون بر اساس توالی شناخته‌شده ژنتیکی «بی.۱.۱.۵۲۹» ایجاد یک ترکیب جدید شاخک‌های پروتئینی را آغاز کرده است که ظرف چند هفته آینده آن را آزمایش و تولید خواهد کرد.»   

در بریتانیا این امیدواری وجود دارد که فرمول جدید دانشگاه آکسفورد و استرازنکا در حال تکمیل باشد. این واکسنی است که در اصل برای مقابله با سویه «بتا» در نظر گرفته‌شده بود، اما در صورت لزوم می‌توان اثربخشی آن را علیه سویه «بی.۱.۱.۵۲۹» تقویت کرد. با وجود نگرانی در مورد سویه جدید، پرفسور ویتی، مقام ارشد پزشکی انگلستان [بخشی از بریتانیا]، روز جمعه گفت که سویه دلتا «بی‌تردید چیز [ویروس] اصلی است که باید از حالا تا کریسمس نگران آن باشیم.»

اما مدیران کل وزارتخانه‌های بریتانیا نیز همانند همکارانشان در آمریکا و اروپا، مصمم‌اند در مورد سویه «اومیکرون» تعلل نکنند و شش کشور جنوب آفریقا را که مرکز بروز سویه «بی.۱.۱.۵۲۹» است در فهرست کشورهای به‌اصطلاح قرمز سفر قرار داده‌اند. هرچند این امید وجود دارد که این سیاست از گسترش سویه جدید جلوگیری کند، اما کارشناسان بهداشتی گفته‌اند با توجه به موارد بروز این سویه در بلژیک، اسرائیل و هنگ‌کنگ، دیر یا زود این ویروس به بریتانیا خواهد رسید.‌

© The Independent