علائم «غیرعادی‌» اومیکرون چیست؟

این بیماری خفیف است و درد عضلات، خستگی و یک یا دو روز بدحالی از علائم آن است

«بر اساس آنچه تاکنون یافته‌ایم افراد مبتلا به اومیکرون حس بویایی یا چشایی را از دست نمی‌دهند. ممکن است سرفه خفیفی داشته باشند»-William WEST / AFP

به گفته  پزشکی در آفریقای جنوبی، سویه اومیکرون کووید-۱۹ ممکن است علائمی متفاوت با سویه‌های قبلی ایجاد کند.

دکتر انجلیک کوتسی، رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی «ساما» (SAMA)، گفت که علائم ابتلا به اومیکرون در افراد سالم «غیرعادی اما ملایم» است.

او این نظرات را پس از آن اعلام کرد که دکتر آنتونی فاوچی، مشاور ارشد کاخ سفید در امور پزشکی، گفته بود این سویه ترسناک ممکن است تاکنون به ایالات متحده رسیده باشد.

او گفت: «هنوز ردی از آن پیدا نکرده‌ایم اما وقتی ویروسی داریم که چنین سرایت‌پذیری بالایی دارد و هم‌اکنون کسانی در اسرائیل و بلژیک  و سایر جاها  از طریق سفر به آن مبتلا شده‌اند،‌ تقریبا مطمئنیم که سرانجام به همه‌جا خواهد رسید.»

پس از اعلام خبر کشف سویه جدید، رئیس‌جمهور جو بایدن اعلام کرد که محدودیت‌هایی سفر به هشت کشوری که شائبه شیوع این سویه در آن‌ها وجود دارد، اعمال خواهد شد.

هم‌اکنون ورود مسافران از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمباوه، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی به ایالات متحده موقتا ممنوع است. شهروندان ایالات متحده یا ساکنان دائمی و قانونی این کشور مشمول این سیاست جدید نمی‌شوند.

رئیس‌جمهوری در بیانیه‌ای از پیش‌نوشته شده که دقایقی پس از اعلام محدودیت‌ها منتشر شد، اعلام کرد: «تا هنگامی که اطلاعات بیشتری به دست آوریم، برای رعایت احتیاط، فرمان محدودیت‌های بیشتر برای مسافرت هوایی از مبدا آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر را صادر می‌کنم. این محدودیت‌های جدید از ۲۹ نوامبر (۸ آذر) به اجرا در خواهد آمد. جلوتر که برویم، بر اساس توصیه‌های علمی و گروه مشاوران پزشکی عمل خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کوتسی در مصاحبه با روزنامه تلگراف گفت که در بیماران مبتلا به اومیکرون، «علائم نسبت به بیمارانی که او قبلا درمان کرده است، بسیار متفاوت و خفیف بودند.»

دکتر کوتسی توضیح داد: این بیماری خفیف است و درد عضلات، خستگی و یک یا دو روز بدحالی از علائم آن است.

«بر اساس آنچه تاکنون یافته‌ایم افراد مبتلا به اومیکرون حس بویایی یا چشایی را از دست نمی‌دهند. ممکن است سرفه خفیفی داشته باشند. علائم چشمگیری ندارند. برخی از مبتلایان در حال حاضر در خانه تحت درمان‌اند.»

سویه‌های مختلف علائم متنوعی دارند و مطالعه علائم کووید نشان می‌دهد ویروس کرونا شش «خوشه» علائم از انواع مختلف دارد.

در گزارشی از این تحقیق آمده است: «تمام افرادی که علائم را گزارش داده‌اند سردرد داشته و حس بویایی را از دست داده‌اند و در زمان‌های مختلف، ترکیبی از علائم دیگر را داشته‌اند. برخی از این علائم مثل سرگیجه، دل‌درد و تنگی نفس از دید بسیاری علامت کووید-۱۹ نیستند ولی با این همه نشانه‌های وخیم‌ترین اشکال این بیماری به شمار می‌آیند.»

علائم شناخته شده ویروس کرونا در فهرست مرکز مهار و پیشگیری بیماری ایالات متحده عبارتند از: تب و لرز، سرفه، تنگی یا دشواری نفس، خستگی، بدن درد یا درد عضلانی، سردرد، از دست دادن مجدد حس چشایی یا بویایی، گلودرد، گرفتگی یا آب‌ریزش بینی، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال.

© The Independent