کرونا دست‌بردار نیست: اومیکرون از راه رسید

آمریکا و اتحادیه اروپا برای جلوگیری از شیوع سویه جدید ویروس، سفر از آفریقای جنوبی را ممنوع کردند

صف مسافران برای انجام تست کووید-۱۹ در فرودگاه بین المللی تامبو در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱- REUTERS/Sumaya Hisham

ایالات متحده به منظور مهار سویه جدید ویروس کرونا که در جنوب آفریقا شیوع پیدا کرده، سفر از مبدا آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر آفریقایی به آمریکا را ممنوع کرد. از روز دوشنبه، تنها اتباع و ساکنان ایالات متحده اجازه دارند از جنوب آفریقا به آمریکا سفر کنند.

اتحادیه اروپا نیز روز جمعه محدودیت مشابهی را اعلام کرده است.

مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند که پروازها از مبدا آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی اجازه فرود در به خاک ایالات متحده را ندارند.

اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا هم گفته است که در پی کشف نخستین مورد ابتلا به این سویه در بلژیک، مقام‌های بهداشتی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست اضطراری روز جمعه توافق کردند که این محدودیت‌ها را اعمال کنند.

شورای مشورتی سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کرونا را که نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده، در ردیف ویروس‌های «با قابلیت سرایت بالا» و «نگران‌کننده» قرار داده و آن را «اومیکرون» نامیده که از حروف الفبای یونانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام روز جمعه این نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد برای نخستین بار پس از چند ماه صورت می‌گیرد که این سازمان یک سویه دیگر کووید-۱۹ که نام آن را «دلتا» گذاشته‌اند، در همین ردیف طبقه‌بندی کرد. دلتا نیز از حروف یونانی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیوع گسترده این سویه جدید در نقاط مختلف جهان توقف سفرهای هوایی و همچنین افت شدید بازارها را در پی داشته و دانشمندان برای ارزیابی دقیق خطرات ناشی از آن، نشست اضطراری برگزار کرده‌اند.

با وجود تغییرات ژنتیکی در ویروس، هنوز مشخص نیست آیا سویه اومیکرون بیش از انواع فعلی در گردش کووید-۱۹ تهدیدی عمده برای سلامتی مردم در سراسر جهان است یا خیر؟

با این حال، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کلیه پروازها از آفریقای جنوبی به مقصد این بلوک اروپایی را به طور موقت متوقف کرده‌اند. بازارهای سهام در آسیا، اروپا و ایالات متحده نیز به افت شدید شاخص‌ها را شاهد بودند.

دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا، در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که ایالات متحده همچنان در حال تحقیق درباره این سویه جدید و موارد احتمالی ابتلا به آن در داخل کشور است.

اسرائیل، یکی از معدود کشورهای جهان که بیشترین نرخ ایمن‌سازی عمومی در برابر کووید-۱۹ را دارد، روز جمعه اعلام کرد که نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در این کشور شناسایی شده است. فرد مبتلا از مالاوی بازگشته بود.

بیشتر از جهان