تلاش محمود عباس برای جلوگیری از پیوستن اسرائیل به اتحادیه آفریقا

طرح پیوستن اسرائیل به اتحادیه آفریقا در گذشته نیز به تعویق افتاده است

عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر و محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین - Thaer GHANAIM / PPO / AFP

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، روز یکشنبه، پنجم دسامبر ۲۰۲۱، برای دیداری دو روزه به الجزایر سفر کرد. او در این سفر ضمن دیدار با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر، و بررسی مقدمات نشست سران کشورهای عربی که در پایان مارس ۲۰۲۲ در پایتخت الجزایر برگزار می‌شود، سعی دارد از پیوستن اسرائیل به اتحادیه آفریقا جلوگیری کند.

در همین راستا، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین، در دیدار با روزنامه‌نگاران در رام‌الله در کرانه باختری، گفت که در این سفر «هماهنگی لازم انجام خواهد شد تا مسئله فلسطین در دستور کار نشست سران کشورهای عربی قرار گیرد». او افزود: «در حالی‌ که موضوع پیوستن اسرائیل به اتحادیه آفریقا به عنوان کشور ناظر مطرح است، الجزایر کارزاری را در اتحادیه آفریقا رهبری می‌کند که هدف از آن جلوگیری از الحاق اسرائیل به اتحادیه آفریقا است.»

طرح پیوستن اسرائیل به اتحادیه آفریقا در گذشته نیز به تعویق افتاده و قرار است سران کشورهای آفریقایی در اجلاس فوریه ۲۰۲۲، بار دیگر درباره این موضوع بحث و بررسی کنند.

المالکی تاکید کرد که رهبران فلسطین و الجزایر به‌منظور توسعه هماهنگی و همکاری‌های مشترک، راهبردی را ایجاد خواهند کرد تا پیش از فرا رسیدن زمان نشست سران اتحادیه آفریقا، اقدام‌های لازم برای جلوگیری از پیوستن اسرائیل به اتحادیه آفریقا را در پیش گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه فلسطین تشریح کرد که محمود عباس پس از پایان سفر الجزایر، عازم تونس است تا در مورد روابط دوجانبه و نقش تونس در سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند. همچنین قرار است در سفر محمود عباس به تونس، ساختمان جدید سفارت دولت فلسطین در پایتخت این کشور افتتاح شود.

در چارچوب تلاش‌های محمود عباس برای جلب حمایت بین‌المللی از فلسطین، او پیش از سفر به الجزایر و تونس، از روسیه، قطر، ایتالیا و واتیکان هم دیدار کرده بود. به دنبال ناامیدی فزاینده فلسطینیان از رویکرد ضعیف و نامشخص دولت آمریکا در قبال حمایت از روند صلح خاورمیانه، محمود عباس فعالیت‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده است و از نحوه برخورد واشنگتن با مسئله فلسطین انتقاد می‌کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امیدوار است که جامعه جهانی به طرح پیشنهادی او در مورد فعال‌سازی گروه چهارجانبه بین‌المللی پاسخ مثبت دهد تا زمینه برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح که هدف از آن ایجاد سازوکار چندجانبه بین‌المللی از گروه چهارجانبه و سایر کشورها برای حمایت از مذاکرات بین دو طرف است، فراهم شود.

البته گروه چهارجانبه بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ و با هدف حمایت از مذاکرات فلسطین و اسرائیل تشکیل شد، اما به دلیل اینکه هر دو طرف بر این باور بودند که چندان کارامد نیست و تأثیرگذاری قابل ذکری در پیشبرد مذاکرات ندارد، کار خود را متوقف کرد.

در سپتامبر ۲۰۲۱، محمود عباس در سخنرانی خود در سازمان ملل با ارائه طرحی، به اسرائیل یک سال مهلت داد تا به اشغال سرزمین‌های فلسطین پایان دهد و تاکید کرد که در غیر این صورت، فلسطینیان تدابیر لازم را اتخاذ خواهند کرد.

رهبری فلسطین برای مقابله با اسرائیل چند گزینه پیش‌رو دارد که از جمله می‌توان به توقف همکاری با تل‌آویو، تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل، پایان دادن به مرحله انتقالی با اعلام کشوری تحت اشغال و پایان دادن به تعهداتش به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد اشاره کرد.

محمود عباس در تلاش است تا کشورهای عربی از ابتکار او برای آغاز گفت‌وگوهای صلح یا اقدام‌های یک‌جانبه در صورت شکست روند صلح به طورهمه‌جانبه حمایت کنند.