تصمیم‌گیری‌های فردی محمود عباس، حنان عشراوی را وادار به استعفا کرد

تنش بر سر جانشینی صائب عریقات، همچنان ادامه دارد

حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین. عكس از:  AFP

به دنبال ابراز نارضایتی‌ اخیر در میان اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین که به عنوان بالاترین نهاد رهبری مردم فلسطین شناخته می‌شود، حنان عشراوی، عضو برجسته این کمیته در اعتراض به مسئله به حاشیه راندن نقش کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، استعفای خود را به محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین تسلیم کرد.

یک مقام برجسته فلسطینی گفت که عشراوی استعفای خود را به دلیل "تصمیم از سرگیری روابط با اسرائیل در ۱۷ نوامبر گذشته بدون مراجعه به کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و تصمیم‌گیری فردی محمود عباس در مسائل مهم"، به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ارائه کرد. وی ضمن اشاره به این‌که عشراوی تا پایان ماه جاری در سمتش باقی خواهد ماند، افزود که محمود عباس حق پذیرش یا رد استعفا را ندارد؛ زیرا مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد انتخاب اعضای کمیته اجرایی را شورای ملی فلسطین یا شورای مرکزی بر عهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام فلسطینی مزبور اظهار داشت که استعفای حنان عشراوی (۷۴ ساله) دلایل شخصی نیز دارد، به ویژه این‌که وی دو ماه پیش به بیماری کرونا مبتلا شده بود، اما منابع فلسطینی تأکید دارند که عشراوی به صورت معمول به کار خود در دفتر مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در شهر رام‌الله ادامه می‌دهد.

قابل ذکر است که «ایندیپندنت عربی» دقایقی پس از اعلام تصمیم محمود عباس برای از سرگیری مجدد روابط با اسرائیل، با شماری از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در تماس شد تا نظر آنها را در این زمینه بشنود. در آن زمان آنها ابراز تعجب کرده و خاطرنشان کردند که "این تصمیم سرنوشت ساز را از طریق رسانه‌ها شنیدن".

نام حنان عشراوی، که مدرک دکترای ادبیات انگلیسی را دارد، هنگامی که سخن‌گوی هیئت فلسطینی در کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱، بود، مطرح شد؛ به ویژه این‌که نامبرده تسلط بالایی به زبان انگلیسی دارد.

البته اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین از "شورای ملی فلسطین" انتخاب می‌شوند و شمار کرسی‌‌های مربوط به هر جناح با توجه به حجم آن اختصاص می‌یابد، افزون بر این‌که کرسی‌های دیگری به افراد مستقل داده می‌شود. حنان عشراوی نیز با شش عضو مستقل دیگر در کمیته اجرایی فعلی که توسط شورای ملی در اجلاس سال ۲۰۱۸، انتخاب شد، عضویت دارد.

از سوی دیگر و پس از درگذشت صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزدای‌بخش فلسطین در حدود یک ماه پیش، سمت وی تا کنون خالی مانده است و گفته می‌شود برای تعیین جانشینی وی کشمکش‌های بسیاری جریان دارد.

البته محمود عباس، علاوه بر ریاست دولت فلسطین و تشکیلات خودگردان، ریاست سازمان آزادی‌بخش فلسطین را نیز بر عهده دارد.

در همین راستا، باسم الزبیدی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بیرزیت، گفت که "استعفای عشراوی به دلیل اعتراض نسبت به موضوع به حاشیه رانده شدن کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین پس از اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت ساز مانند از سرگیری روابط با اسراییل توسط محمود عباس و شمار محدودی از همکاران وی صورت گرفت." وی افزود "عشراوی فردی فرهیخته و با عزت است و سیاست به حاشیه‌رانی محمود عباس را قابل پذیرش نمی‌داند و نمی‌تواند در چنین وضعیتی به کارش ادامه دهد."

وصل ابو یوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین همچنین اظهار داشت که "استعفای اعضای کمیته به رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین ارائه می‌شود و استعفا زمانی می‌تواند به اجرا درآید که از سوی شورای مرکزی به تصویب رسد."

از سوی دیگر، جهاد حرب، تحلیلگر سیاسی، اظهار داشت که استعفای خانم عشراوی به دلیل اقدام محمود عباس به اتخاذ تصمیمات سرنوشت ساز به صورت فردی و بدون مراجعه به کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش که به عنوان دولت فلسطین محسوب می‌شود، صورت گرفته است. وی افزود "ادامه تنش بر سر جانشینی صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین باعث شده است، سمت وی تا کنون همچنان خالی بماند."

© IndependentArabia