مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی دوشنبه به تهران می‌رود

این سفر به دعوت دبیر شورای امنیت ملی ایران و در راستای تلاش‌ها برای تنش‌زدایی و بهبود روابط دو کشور انجام می‌شود

شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی- تصویر از حساب توییتر @tahnonbinzaied

شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، روز دوشنبه، ۱۵ آذرماه، به تهران سفر می‌کند. سفر این مقام اماراتی و هیئت همراهش به ایران، در راستای تلاش‌ها برای تنش‌زدایی و بهبود روابط میان دو کشور انجام می‌شود.

وب‌سایت نورنیوز، نزدیک به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۱۴ آذرماه، گزارش داد که شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان درپی دعوت رسمی علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، روز دوشنبه به تهران می‌رود.

براساس این گزارش، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی قرار است در این سفر خود، علاوه‌بر ملاقات با علی شمخانی، با برخی از دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر این مقام بلندپایه امنیتی امارات متحده عربی به تهران، یک هفته پس از آغاز دور جدید مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با هدف بازگشت متقابل ایران و آمریکا انجام می‌شود. این مذاکرات که از هشتم آذرماه آغاز شده بود، روز جمعه، ۱۲ آذر، بدون نتیجه پایان یافت و قرار است دور بعدی آن، هفته آینده، پس از رایزنی هیئت‌های مذاکره‌کننده در پایتخت کشورهایشان، انجام شود.

به نوشته نورنیوز، هدف از این سفر، توسعه و تقویت روابط دوجانبه میان ایران و امارات متحده عربی و همچنین رایزنی درمورد آخرین تحولات منطقه‌ای است.

شیح طحنون، فرزند بنیان‌گذار امارات متحده عربی، شیخ زاید بن‌سلطان آل‌نهیان، برادر ولیعهد ابوظبی، شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، و رئیس هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری دولتی ADQ امارات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر خبرگزاری حکومتی مهر در ایران، به‌نقل از رسانه اماراتی «امواج‌مدیا» گزارش داده بود که  به‌زودی یک هیئت بلندپایه اماراتی به سرپرستی شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان با هدف کاهش تنش با جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر خواهد کرد.

در سال‌های اخیر به‌دلیل پاره‌ای اختلاف‌های سیاسی، امنیتی و نظامی، روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به تیرگی گراییده است، اما در چند ماه گذشته، در راستای مدیریت اختلاف‌‌ها و ترمیم نسبی روابط، تلاش‌هایی انجام شده است.

مردادماه سال جاری، شیخ نهیان بن‌مبارک آل‌نهیان، وزیر تسامح و همزیستی امارات متحده عربی، به همراه هیئتی از آن کشور، در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری شرکت و پیام تبریک مقام‌های آن کشور را به او ابلاغ کرد. ابراهیم رئیسی نیز در دیدار با او، بر «اشتیاق جدی و صادقانه ایران برای تقویت روابطش با امارات متحده عربی» تاکید کرد.

پس از آن، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، شهریورماه، در حاشیه برگزاری نشست بغداد در عراق، با شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، نخست‌وزیر امارات دیدار و در زمینه روابط دو کشور رایزنی کردند. 

انور قرقاش، وزیر دولت امارات متحده عربی در امور خارجه که مشاور دیپلماتیک رئیس امارات محسوب می‌شود، ماه گذشته اعلام کرد کشورش «به‌عنوان بخشی از گزینه سیاست دیپلماسی و دوری از تقابل، درحال برداشتن گام‌هایی برای تنش‌زدایی با ایران است». این دیپلمات اماراتی افزوده بود که کشورش «همچنان درباره رفتارهای ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان به‌شدت نگران است؛ اما گام‌هایی برای تنش‌‌زدایی برمی‌دارد». 

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز سوم آذرماه، پیش از سفر به وین برای مذاکرات احرای برجام، در سفری به امارات متحده عربی، با انور قرقاش دیدار کرد. براساس گزارش‌ها، در این دیدار، دو طرف بر اهمیت تقویت روابط براساس حسن همجواری و احترام متقابل، و تلاش برای ثبات و رفاه بیشتر منطقه و توسعه روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه تاکید کردند.

یک مقام امارات متحده عربی روز نهم آذرماه، اعلام کرد که آن کشور به‌زودی به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای بهبود روابط با ایران، هیئتی را به تهران می‌فرستد.