رئیس موساد برای رایزنی درمورد ایران راهی واشینگتن می‌شود

بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز قرار است در روزهای آینده به آمریکا سفر کند

دیوید بارنئا به‌عنوان فرستاده نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، به ملاقات مقام‌های دولت بایدن می‌رود- Haim Zah/ Israeli Prime minister Office

دیوید بارنئا، رئیس موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، برای گفت‌وگو با مقام‌‌های ارشد دولت جو بایدن درباره ایران، به واشینگتن سفر می‌کند. بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائیل نیز قرار است در روزهای آینده به آمریکا سفر کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، بارنئا روز یکشنبه، ۱۴ آذرماه، درحالی برای رایزنی درمورد ایران به آمریکا سفر می‌کند که دور جدید مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام در وین، روز جمعه بی‌نتیجه پایان یافت و هیئت‌های مذاکره‌کننده کشورهای مختلف برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازگشتند. 

ایالات متحده معتقد است که ایرانی‌ها برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین، «جدی» به نظر نمی‌رسند و در فرصتی که تا پیش از ادامه مذاکرات در میانه هفته آینده وجود دارد، بارنئا به آمریکا می‌رود تا به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، در دیدارهایی «بسیار مهم»، مقام‌های آن کشور را متقاعد کند تا «به توافق موقتی که پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را درپی نداشته باشد، راضی نشوند و درعوض به‌دنبال جلب حمایت بین‌المللی برای تحریم‌های شدید علیه تهران باشند».  

به نوشته وب‌سایت خبری اسرائیلی «وای‌نت نیوز»، رئیس موساد در دیدار با مقام‌های آمریکایی تاکید خواهد کرد که حتی درصورت حصول توافق نهایی با ایران، اسرائیل خود را به آن پایبند نخواهد دانست و به تلاش‌های خود برای خنثی کردن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید بارنئا، پیش از این در روز ۱۱ آذرماه، با اشاره به مذاکرات وین میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی، گفته بود: «ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد. من تعهد می‌دهم.» او که همواره منتقد مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده است، همچنین تاکید کرد که یک توافق بد بین تهران و قدرت‌های جهانی، برای اسرائیل «غیرقابل تحمل» خواهد بود.

براساس گزارش‌ها، بارنئا که به‌عنوان فرستاده نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، به واشینگتن می‌رود، علاوه‌بر این، قصد دارد اطلاعات جدیدی درمورد برنامه هسته‌ای ایران نیز در اختیار مقام‌های آمریکایی بگذارد.

به‌جز رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل، بنی‌گانتز، وزیر دفاع این کشور نیز قرار است در طول هفته آینده به آمریکا سفر کند و انتظار می‌‌رود که تمرکز مذاکرات او با مقام‌های آمریکایی نیز مسئله ایران باشد. 

روزنامه هاآرتص روز یکشنبه گزارش داد مقام‌های ارشد اسرائیلی در جایگاه منتقدان رویکرد ایالات متحده به مذاکرات هسته‌ای با ایران‌، توقف کنونی در مذاکرات را فرصتی برای تاثیرگذاری بر گفت‌وگوها می‌دانند.

یک مقام آگاه که نامش فاش نشده، به هاآرتص گفته است که ایالات متحده از خواسته‌های حداکثری ایران که در مذاکرات هفته گذشته مطرح شد، «متحیر» شده است. بنابر گزارش‌ها، تهران در پیشنهاد تازه‌اش به طرف‌های مذاکره، نسبت‌به پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که ژوئن گذشته در گفت‌وگوهای بازگشت به توافق‌ هسته‌ای ۲۰۱۵ با دولت روحانی به‌دست آمده، درخواست‌های خود برای رفع تحریم‌ها را به‌شدت افزایش داده‌  و بسیاری از موارد توافق‌شده برای بازگشت به تعهدهای هسته‌ای خود را حذف کرده است.

این منابع همچنین گفته است که جامعه بین‌المللی با لغو تهدید تحریم‌ها، یکی از مهم‌ترین ابزارهای خود برای نگه‌داشتن ایران در هر توافق احتمالی را از دست می‌دهد.

هم‌زمان، به گزارش رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا، گفته است که ایران از همه قول‌وقرارهای پیشین در مذاکرات احیای برجام عقب‌نشینی کرده و در عین حال، فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده است.

به گفته او، حتی چین و روسیه نیز  از اینکه ایران تا این حد در گفت‌وگوهای اخیر در وین پا پس کشیده است، شگفت‌زده شده‌اند، اما واشینگتن قصد ندارد از گفت‌وگو‌های غیرمستقیم آغازشده با تهران در وین، کناره‌گیری کند و امیدوار است که هیئت ایرانی با «رویکردی جدی» به وین بازگردد.