سالانه سه هزار کودک در ایران به سرطان مبتلا می‌شوند

اغلب کودکان سرطانی در ایران با کمک افراد نیکوکار درمان می‌شوند

به گفته رئیس انجمن خون و سرطان، شایع‌ترین نوع سرطان در کودکان سرطان خون و بعد از آن، سرطان مغز است‌ـ عکس از بازتاب

حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان ایران، از ابتلای سالانه دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار کودک زیر ۱۵ سال به سرطان خبر داد و گفت: «وزارت بهداشت هیچ‌وقت آمار دقیقی از کودکان مبتلا به سرطان ارائه نکرده است.»

او با بیان اینکه آمار موجود تنها بر اساس شواهد و کارهای مطالعاتی انجمن‌های مردم‌نهاد به‌ دست آمده است، گفت: «به همین دلیل، امکان اینکه ما متوجه شویم آمار سرطان در کشور هر سال نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته است وجود ندارد و اگر آماری هم داده می‌شود، دقیق نیست.»

به گفته رئیس انجمن خون و سرطان، شایع‌ترین نوع سرطان در کودکان سرطان خون و بعد از آن، سرطان مغز است. او با تاکید بر اینکه درصد ارثی بودن سرطان در کودکان بسیار کم است، افزود: «بیشترین علت آن تغییراتی است که در ژن‌ها در زمان‌های مختلف قبل و بعد از تشکیل نطفه اتفاق می‌افتد. هدف از درمان سرطان در کودکان، معالجه قطعی و طول عمر طبیعی است.»

ابوالقاسمی با انتقاد از نبود مراکز جامع تحقیق و درمان سرطان در ایران، گفت: «سرطان مقوله پیچیده‌ای است که نیاز به کار جمعی دارد و باید علمی روی آن کار کرد. این نیازمند نظامی است که خیلی روی آن کار نشده است.» با این‌ حال، بر اساس اعلام رئیس انجمن خون و سرطان، نهادهای خیریه مردمی تلاش‌های زیادی در زمینه سرطان کودکان کرده‌اند و اکنون نیز ۱۵۰ فوق‌تخصص در تمام استان‌ها برای درمان کودکان مبتلا به سرطان فعالیت می‌کنند، اما هنوز فاصله زیاد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رکنا، مطالعه مهم پژوهشگران ایرانی، که بر اساس آخرین داده‌های ملی ثبت سرطان در کل جمعیت کشور (با پوشش ۱۰۰ درصدی) صورت گرفته‌، افزایش ۴۳ درصدی موارد جدید ابتلا به سرطان در سال ۱۴۰۴ را در مقایسه با دهه پیش از آن پیش‌بینی کرده است. ابوالقاسمی نیز با تایید افزایش میزان ابتلا به سرطان در بزرگسالان و سالمندان، گفت آمار ابتلای کودکان به‌دلیل نبود اطلاعات دقیق قابل‌‌بررسی نیست، اما به نظر نمی‌آید که افزایشی باشد.

او پیش‌ از این درباره درمان کودکان مبتلا به سرطان به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «ماهیت سرطان‌های کودکان با سرطان‌های بزرگسالان متفاوت است و پاسخ به درمان آن‌ها خیلی بهتر از سرطان‌های بزرگسالان است، به‌طوری‌ که امروزه با درمان‌های به‌روز و دقیق می‌توان گفت بیش از ۸۵ درصد سرطان‌های کودکان قطعی و به‌طور کامل درمان می‌شوند.»

پیش‌تر، آراسب احمدیان، مدیرعامل موسسه کودکان سرطانی (محک)، گفته بود که در حال حاضر، ۲۰ هزار کودک مبتلا به سرطان تحت پوشش این نهاد قرار دارند و روزانه شش کودک به جمع آنان اضافه می‌شوند. او با بیان اینکه هزینه‌های درمان کودکان سرطانی تا ۲۷ درصد افزایش یافته است، گفت: «بیش از هفت هزار و ۶۰۰ نفر از کودکان مبتلا به سرطان با کمک افراد نیکوکار بهبودی‌ خود را بازیافته‌اند.»