خطر سرایت سرطان پستان به دیگر اندام‌ها در زنان جوان بيشتر است

خطر گسترش سرطان به دیگر اندام‌‌های بدن در زنان زیر ۳۵ سال، بین ۱۲.۷ تا ۳۸ درصد است

سالانه حدود ۲.۳ میلیون مورد ابتلا به سرطان پستان در جهان تشخیص داده می‌شود‌ـ gleneagles.com

یافته‌های پژوهش بین‌المللی جدیدی حاکی از آن است که احتمال گسترش سرطان پستان به دیگر اندام‌ها [متاستاز]، در زنان جوان بیشتر است.

بر اساس پژوهشی که در ششمین نشست بین‌المللی سرطان پیشرفته پستان ارائه شد، خطر گسترش سرطان پستان به دیگر اندام‌ها در مراحل نخست بیماری، بین ۶ تا ۲۲ درصد است.

یافته‌های این پژوهش، که روی ده‌ها هزار زن در سطح جهان انجام شد، نشان داده است در مجموع، خطر گسترش سرطان [به دیگر اندام‌‌های بدن] پس از تشخیص اولیه بیماری در زنان زیر ۳۵ سال، بین ۱۲.۷ تا ۳۸ درصد است. این احتمال در زنان ۵۰ سال به بالا بین ۳.۷ تا ۲۸ درصد است.

دکتر الین مورگان، از سازمان بین‌المللی پژوهش‌های سرطان، گفت احتمالا علت تفاوت میزان خطر این است که «زنان جوان بیشتر به نوع مهاجم سرطان پستان مبتلا می‌شوند، یا تشخیص بیماری در آن‌ها دیرتر صورت می‌گیرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در جهان است. در بسیاری از زنان (این بیماری) وقتی تشخیص داده می‌شود که سرطان در محدوده سینه باقی مانده یا فقط به بافت‌های اطراف سرایت کرده است. اما در برخی زنان، سرطان به دیگر قسمت‌های بدن نیز گسترش می‌یابد و رشد می‌کند، یا سال‌ها پس از تکمیل درمان‌های نخستین، در سایر اندام‌های بدن عود می‌کند. در این مرحله، درمان سرطان بسیار مشکل‌تر و خطر مرگ بیشتر است.»

اما توضیح داد تعداد افرادی که دچار به‌اصطلاح «سرطان پستان متاستاتیک» می‌شوند [سرطانی که به دیگر اندام‌های بدن سرایت می‌کند] روشن نیست، زیرا نهاد‌های رسمی داده‌ها را منظم جمع‌آوری نمی‌کنند.

این پژوهش همچنین حاکی از آن است که میزان عود سرطان پس از تشخیص اولیه و گسترش آن به دیگر اندام‌ها، از سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به این‌سو، کاهش یافته است. اما ممکن است بخشی از این کاهش آماری به‌دلیل تاخیر زمانی میان تشخیص اولیه سرطان پستان و نشانه‌های سرایت آن به سایر اندام‌ها باشد.  

دکتر شانی پالوچ شیمون، مدیر بخش بیماری‌های پستان در بیمارستان آموزشی «هداسا» در اسرائیل، که در این پژوهش مشارکت نداشته است، می‌گوید: «اطلاعات کافی در مورد تعداد مبتلایان به سرطان پیشرفته پستان در جهان در دست نیست. این پژوهش گامی برای جبران این خلا [اطلاعاتی] است.»

سالانه حدود ۲.۳ میلیون مورد ابتلا به سرطان پستان در جهان تشخیص داده می‌شود، اما این نخستین پژوهشی است که شمار بیمارانی را که به سرطان پیشرفته پستان مبتلا می‌شوند، بررسی می‌کند.

© The Independent