هوش مصنوعی چگونه به کودکان مبتلا به سرطان مغز کمک می‌کند؟

سیستم هوش مصنوعی استفاده از ترکیب دو داروی موجود را برای درمان کودکان مبتلا به سرطان گلیومای پل مغزی داخلی افشانده پیشنهاد می‌دهد

دانشمندان توانستند با بهره گرفتن از هوش مصنوعی دریابند که شاید ترکیب اورولیموس، داروی سرکوبگر سیستم ایمنی بدن، با وندتانیب، داروی ضد سرطان، بتواند مفید واقع شود- Pixabay

دانشمندان از هوش مصنوعی بهره گرفتند تا ترکیبی از داروها برای کودکانی بسازند که به گونه بسیار مرگباری از سرطان مغز مبتلا هستند.

«گلیومای پل مغزی داخلی افشانده» گونه‌ای نادر از توموری است که به سرعت در محل اتصال نخاع به مغز رشد می‌کند. 

انتظار می‌رود کودکان مبتلا به این نوع از سرطان تنها ۹ تا ۱۲ ماه بعد از تشخیص بیماری زنده بمانند و در ۵۰ سال گذشته، نرخ نجات از این بیماری بهبود نیافته است.

با جراحی نیز به سختی می‌توان تومورهای گلیومای پل مغزی داخلی افشانده را برداشت، چون مرزهای مشخصی برای انجام جراحی ندارد.

یک چهارم کودکانی که به این سرطان مبتلا هستند، جهشی ژنتیکی به نام ای‌سی‌وی‌آر۱ دارند، اما هیچ دارویی تایید شده برای هدف قرار دادن این جهش در دست نیست.

در پژوهش تازه‌ای، دانشمندان موسسه تحقیقات سرطان در لندن و بنیاد رویال مارسدن از اوقاف نظام سلامت ملی بریتانیا، توانستند با بهره گرفتن از هوش مصنوعی دریابند که شاید ترکیب اورولیموس، داروی سرکوبگر سیستم ایمنی بدن، با وندتانیب، داروی ضد سرطان، بتواند مفید واقع شود.

این ترکیب تاکنون در موش‌ها کارآمد بوده و در مرحله ابتدایی روی چهار کودک هم آزمایش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهش مذکور نشان داد که ترکیب دو داروی مذکور میزان وندتانیب در مغز موش‌های مبتلا به گلیومای پل مغزی داخلی افشانده را تا ۵۶ درصد افزایش می‌دهد.

این درمان همچنین توانست در مقایسه با دریافت درمان کنترل شده معمول، نرخ نجات از بیماری را در موش‌ها تا ۱۴ درصد افزایش دهد.

دانشمندان می‌گویند اورولیموس می‌تواند ظرفیت وندتانیب را تقویت کند تا بتواند از مانع خون مغز بگذرد و سرطان را درمان کند.

متخصصان اکنون امیدوارند که این ترکیب دارویی را روی گروه وسیع‌تری از کودکان در آزمایش‌های بالینی امتحان کنند.

کریس جونز، استاد رشته زیست‌شناسی تومور مغزی اطفال در موسسه تحقیقات سرطان، گفت: «گلیومای پل مغزی داخلی افشانده نوعی از سرطان مغز تهاجمی و نادر در کودکان است و نرخ نجات از آن در ۵۰ سال گذشته تغییر نکرده است، و به همین خاطر عاجزانه نیازمند یافتن درمان‌هایی جدید برای این بیماری هستیم. پژوهش ما نشان می‌دهد که هوش مصنوعی چقدر می‌تواند در اکتشافات دارویی برای سرطان‌هایی نظیر این مورد راه‌گشا باشد و درمان‌های ترکیبی جدیدی پیشنهاد دهد که پیش‌تر برای افراد روشن نبود.»

او در ادامه افزود: «سیستم هوش مصنوعی استفاده از ترکیب دو داروی موجود را برای درمان کودکان مبتلا به سرطان گلیومای پل مغزی داخلی افشانده پیشنهاد می‌دهد، یک دارو برای هدف قرار دادن جهش ژنتیکی ای‌سی‌وی‌آر۱ و دیگری برای عبور از مانع خون مغز. این درمان طی آزمایش در موش‌ها نرخ نجات از بیماری را بهبود بخشید و ما همینک آزمایش آن را روی تعداد اندکی از کودکان شروع کرده‌ایم.»

او گفت: «هنوز به آزمایش‌های بالینی گسترده نیاز داریم تا تشخیص دهیم که این درمان برای کودکان انسان هم مفید است یا نه، ولی تا همینجا را هم خیلی سریع‌تر از آنچه بدون کمک هوش مصنوعی ممکن بود، طی کرده‌ایم.»

طرح اولیه این پژوهش از طرف شرکت بنوولنت‌ای‌آی مطرح شد که هوشی مصنوعی برای اکتشافات دارویی ساخته است.

دکتر فرناندو کارسلر، مشاور سرطان‌شناسی عصبی در اطفال و نوجوانان در بنیاد رویال مارسدن و رئیس تیم طراحی و تولید داروی واحد سرطان‌شناسی عصبی نوجوانان و اطفال در موسسه تحقیقات سرطان، گفت: «برای دست یافتن به نتایج قطعی، این نتایج بالینی کنونی هنوز در مراحلی بسیار ابتدایی هستند. اما ما در حال پیش بردن آزمایش‌های بالینی این ترکیب دارویی روی کودکان مبتلا به سرطان گلیومای پل‌ مغزی داخلی افشانده با جهش ژنتیکی ای‌سی‌وی‌آر۱ هستیم.»

این پژوهش در مجله «کَنسر دیسکاوری» به همراه یافته‌هایی از گروه‌های دیگر، نظیر تحقیقات مغزی بریتانیا، همکاری‌های گلیومای پل مغزی داخلی افشانده، کودکان مبتلا به سرطان بریتانیا، و خیریه سرطان رویال مارسدن، منتشر شده است. 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی