«جوانان سالم احتمالا نیازی به واکسن تقویتی کرونا ندارند»

سالمندان و کسانی که مشکل ضعف سیستم ایمنی دارند باید هرسال واکسن تقویتی بزنند

افراد ۴۰ تا ۴۹ سال اکنون واجد شرایط دوز سوم واکسن کووید هستند - REUTERS/Lucy Nicholson/File Photo

کارشناسان و مشاوران دولتی معتقدند جوانان سالم احتمالا به واکسن تقویتی سالانه کووید احتیاجی ندارند.

وزیران دولت طرحی را برای برنامه سالانه واکسن کووید ۱۹ آغاز کرده‌اند، اما هنوز معلوم نیست که آیا این برنامه در مورد کسانی هم که از نظر بالینی آسیب‌پذیر تلقی نمی‌شوند مانند سالمندان و آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیف دارند اجرا می‌شود یا نه.

اگر چه کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی (JCVI) در حال حاضر شواهدی را بررسی می‌کند که آیا دوز سوم سرانجام برای همه بزرگ‌سالان ضروری است یا نه، یکی از اعضای این شورا به ایندیپندنت گفت، ممکن است جوانان سالم و سرحال زیر ۴۰ سال درچند سال آینده نیازی به آن نداشته باشند.

پروفسور رابین شتوک، متخصص ایمنی‌شناسی کالج سلطنتی لندن نیز موافقت خود را چنین اعلام کرد: «به نظر نمی‌آید که لزومی برای واکسن تقویتی سالانه» برای جوانان «وجود داشته باشد مگر آن‌که شرایط خاصی داشته باشند که آن‌ها را در معرض خطر بزرگ‌تری قرار دهد».

به دنبال توصیه‌های جدید کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی، افراد ۴۰ تا ۴۹ سال اکنون واجد شرایط دوز سوم واکسن کووید هستند، اما این در صورتی است که شش ماه از دوز دومشان گذشته باشد. تا امروز بیش از ۱۵.۳ میلیون دوز تقویتی در بریتانیا زده شده است که ۸۷ درصد آن‌ها افراد بالای ۸۰ سال بوده‌اند. نیمی از آن‌ها بالای ۵۰ سال بوده‌اند و دوز سوم را دریافت کرده‌اند.

بااینکه مسئولان حالا اصرار دارند که امسال زمستان همه بزرگ‌سالان دوز تقویتی دریافت کنند، اما منبعی از کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی گفت هنوز در مورد چگونگی برنامه واکسیناسیون آینده بریتانیا شبهه وجود دارد. آن‌ها اعلام کردند: «بیشتر از هر چیز به همه‌گیری بیماری در اوایل سال ۲۰۲۲ بستگی دارد. هر وقت از نمونه‌سازان خود می‌پرسیم آن‌ها می‌گویند که متغیرهای بسیار زیادی وجود دارند؛ به‌طور مثال این‌که چطور الگو‌های رفتاری تغییر یافته انسان به دلیل هوای سرد و کریسمس بر میزان بیماری تاثیر می‌گذارند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع چنین توصیه کرد که بیمارانی که از نظر بالینی آسیب‌پذیرند مانند آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است تا دو سال مجبور باشند هر شش تا ۱۲ ماه دوزهای تقویتی دریافت کنند و این در حالی است که «گروه‌هایی با آسیب‌پذیری کمتر احتمالا هر ۱۲ ماه» به آن نیاز دارند. یک عضو کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی گفت، بااین‌حال افراد زیر ۴۰ سال که سالم و سرحال هستند ممکن است به واکسن تقویتی نیاز نداشته باشند و افزود: «زمان مشخص خواهد کرد. به نظر می‌رسد مشکل اصلی خسته شدن از واکسن زدن یا رضایت از آن باشد.»

پروفسور شتوک گفت: «این روندی واقع‌گرایانه و منطقی است که به سالمندان و کسانی که مشکل ضعف سیستم ایمنی دارند هرساله واکسن تقویتی بزنند.» او گفت: «در مورد گروه‌های آسیب‌پذیر خاص هنوز روشن نیست که هر شش ماه یک‌بار به دوز تقویتی نیاز داشته باشند. همان‌طور که اطلاعات بیشتری جمع می‌کنیم آستانه ایمنی لازم برای جلوگیری از ابتلای گروه‌های پرخطر را بهتر درک می‌کنیم. این امر به ما امکان می‌دهد در استفاده از واکسن‌های تقویتی تنظیمات بهتری انجام دهیم.» او گفت: تصمیم‌گیرندگان باید برای اجرای واکسن‌ها تقویتی آینده برای کل جمعیت، پیشرفت در درمان کووید را نیز مدنظر قرار دهند.

به‌تازگی دو قرص ضدویروس به‌طور قابل‌توجهی بر کاهش میزان بستری شدن و مرگ‌ومیر بیماران پرخطر با درجه ابتلای خفیف تا متوسط تاثیر داشته است. اگر این داروها آن‌طور که باید زود استفاده شوند مانع پیشرفت بیماری در میان افراد تازه مبتلا می‌شوند. بریتانیا ۷۳۰ هزار دوره از هر دو دارو سفارش داده است که قرار است در هفته‌های آتی در دسترس بیماران قرار گیرد.

پروفسور النور، متخصص ایمنی‌شناسی دانشگاه ادینبورگ گفت که پیشرفت‌های حاصل در فناوری واکسن کووید همچنین ممکن است نیاز به واکسن‌های تقویتی مرتب را میان اکثریت مردم کاهش دهد. «من فکر می‌کنم اگر ما به نقطه‌ای برسیم که تزریق داخل عضلانی را با دارویی که از راه بینی وارد می‌شود همراه کنیم تا واکنش موضعی در شما ایجاد کند آن‌وقت به مرحله بهتری رسیده‌ایم.» «و اگر دلتا، ویروس غالب باقی بماند و اگر آن واکسن‌ها کمی تغییر یابند تا به‌خصوص آن را هدف قرار دهند آن‌وقت حتی در موقعیت قوی‌تری خواهیم بود.» پروفسور ریلی افزود، بااین‌حال این نوع پیشرفت‌های فناوری ممکن است هنوز برای حفاظت کامل از گروه‌هایی که از نظر بالینی آسیب‌پذیرند و آن‌هایی که بیشتر در معرض خطر کووید ۱۹ هستند کافی نباشد. «به‌رغم هر کاری که انجام می‌دهیم آن‌ها هنوز هم کمتر از بقیه ما محافظت می‌شوند؛ و به نظر من برای آن‌ها احتمالا باید همان‌طور که واکسن آنفلوانزا را تجویز می‌کنیم واکسن‌های تقویتی سالانه را هم توصیه کنیم.»

© The Independent