«سولار اوربیتر» در معرض خطر برخورد با زباله‌های فضایی

سازمان فضایی اروپا، وضعیت را به‌دقت رصد کرده و در صورت لزوم مانورهای جلوگیری از برخورد را انجام می‌دهد

«سولار اوربیتر» یک ماهواره رصدگر خورشید است که فوریه گذشته به فضا پرتاب شد - EUROPEAN SPACE AGENCY / AFP

«سولار اوربیتر» (ماهواره رصدگر خورشید) ممکن است با عبور آخر هفته خود از نزدیکی زمین با زباله‌های فضایی برخورد کند. عبور «سولار اوربیتر» در شرایطی انجام می‌شود که این کاوشگر در مسیر اصلی خود برای بررسی خورشید قرار دارد. این ماهواره طی انجام این سفر فضایی بسیار به ما نزدیک خواهد شد، رسما در مدار نزدیک زمین و فقط ۴۶۰ کیلومتر با ما فاصله خواهد داشت.

این به معنای آن است که این کاوشگر ممکن است با همان لایه‌ از زباله‌های فضایی برخورد کند که ایستگاه فضایی بین‌المللی را با خطر مواجه کرده است.

وجود زباله‌های فضایی به معنای آن است که احتمال کمی برای برخورد «سولار اوربیتر» با این زباله‌ها وجود دارد؛ اما سفر به این ناحیه عاری از خطر هم نیست. این کاوشگر از ناحیه پرکاربرد دیگری به نام مدار زمین ثابت (Geostationary orbit) عبور خواهد کرد که آن‌هم پر از زباله‌های فضایی و سایر ماهواره‌هاست.

سازمان فضایی اروپا (ESA) می‌گوید که وضعیت را به‌دقت رصد خواهد کرد و در صورت لزوم مانورهای جلوگیری از برخورد انجام خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرگونه عملیات گریز در روز جمعه، شش ساعت پیش از عبور از فاصله نزدیک انجام خواهد گرفت. هرچند که پرواز در ارتفاع پایین، فرصتی استثنایی برای علم است -‌این کاوشگر می‌تواند داده‌های میدان مغناطیسی زمین را گردآوری کند که این داده‌ها می‌توانند با داده‌های به‌دست‌آمده از ماموریت‌های فضایی کلاستر (Cluster) و سوارم (Swarm) سازمان فضایی اروپا (ESA) مقایسه شوند تا تصویر سه‌بعدی با جزئیات بیشتر از این ناحیه به‌شدت متغیر سیاره ما بدهد.

پس‌ازاین پرواز از نزدیک، [روش] معمول یعنی روش کمک گرانشی زهره، کاوشگر را بر فراز قطب‌های تاکنون دیده نشده خورشید بالا می‌کشد و جزئیات جدیدی درباره اینکه فعالیت‌های روی خورشید چگونه باعث ایجاد آب‌وهوای فضایی می‌شود تهیه می‌کند.

[توضیح: کمک گرانش زهره (VEGA) یکی از روش‌های تغییر مدار فضاپیماهاست.]

هنگامی‌که این مدارگرد از مدار نزدیک زمین بالا می‌رود و از مدار زمین ثابت عبور می‌کند، از ناحیه خطر دور می‌شود. این اتفاق حدودا یک ساعت پس از حداقل فاصله آن با زمین رخ می‌دهد. فضاپیما با دور شدن خود، با انرژی به‌مراتب کمتر ازآنچه وارد مدار شده بود به پرواز ادامه خواهد داد و تیم [پشتیبانی] ماموریت دیگر هرگز مجبور نخواهند شد که زباله‌های فضایی را در نظر بگیرند.

این کاوشگر فوریه گذشته به فضا پرتاب شد و در مدار خورشید خواهد گشت و تصاویر باکیفیت بالا به زمین ارسال خواهد کرد و در قسمتی از ماموریت خود که از سوی سازمان فضایی اروپا (ESA) و بخشی از سوی سازمان فضایی بریتانیا تامین مالی شده است، به بررسی بادهای خورشیدی خواهد پرداخت.

گزارش تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از علوم