عملیات تغییر مسیر سیارک؛ آغاز ماموریت ناسا برای نجات زمین

سیارک هدف به اندازه یک استادیوم فوتبال است

ناسا فضاپیمای دارت (Dart) را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. هدف این فضاپیما برخورد با یک سیارک است و [همچنین] مشاهده اینکه آیا انجام چنین کاری می‌تواند ما را از نابودی نجات دهد یا نه.

این فضاپیمای خودکار طبق برنامه در ساعت ۱۰: ۲۰ به وقتی محلی منطقه زمانی اقیانوس آرام با موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در ساحل کالیفرنیا، در حدود ۱۵۰ مایلی (۲۴۰ کیلومتری) شمال غرب لس‌آنجلس به فضا پرتاب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماموریت دارت، توانایی ناسا در تغییر مسیر حرکت یک سیارک با استفاده از انرژی جنبشی را آزمایش خواهد کرد - به این صورت که فضاپیمای خودکار با سرعت بالا به سیارک برخورد می‌کند و به میزانی به این سنگ بزرگ فضایی ضربه وارد می‌کند که سیاره ما را از خطر در امان نگاه دارد.

هدف دارت، تکه سنگ کوچکی در ابعاد سیارک فاجعه‌بار چیکشلوب است که ۶۶ میلیون سال پیش به زمین برخورد کرد و اکثر گونه‌های جانوری سیاره را نابود کرد. [البته] سیارک [مورد هدف دارت] در مسیری قرار ندارد که در آینده‌ای قابل پیش‌بینی به زمین برخورد کند. اما دانشمندان می‌گویند فراوانی سیارک‌های کوچک‌تر بسیار بیشتر است و در کوتاه‌مدت به لحاظ نظری، تهدیدهای به‌مراتب بزرگ‌تری را متوجه زمین می‌کنند.

سیارک هدف دارت، یک «قمر» سیارکی در اندازه استادیوم فوتبال است که در قالب یک سامانه سیارکی دوتایی به نام دیدیموس، واژه‌ای یونانی به معنای دوقلو، به دور یک تکه سنگ به‌مراتب بزرگ‌تر - در حدود پنج بار بزرگ‌تر- در حال گردش است. این قمر به‌نام دیمورفوس، یکی از کوچک‌ترین اجرام نجومی است که نامی همیشگی دریافت کرده است. اما قطر ۵۲۵ پایی (۱۶۰ متری) آن در بین سیارک‌های شناخته‌شده عادی است. این بقایای سنگی از دوره تشکیل منظومه شمسی ما در ۴.۶ میلیارد سال قبل به‌جا مانده‌اند.

دانشمندان سامانه دیدیموس را به‌دلیل شباهت نسبی آن به زمین و به‌خاطر موقعیت و پیکربندی سیارک دوتایی بودن آن انتخاب کردند که آن را برای مشاهده نتایج حاصل از برخورد، به سیارکی مطلوب و آرمانی تبدیل می‌کند.

لیندلی جانسون مدیر دفاع سیاره‌ای ناسا در جریان ‌یک نشست خبری در ماه جاری اعلام کرد که راه‌حل جلوگیری از برخورد یک سیارک ویرانگر، شناسایی به‌موقع آن و آمادگی برای ایجاد تغییر در مسیر حرکت آن است. او گفت: «ما نمی‌خواهیم که در موقعیتی قرار بگیریم که در آن‌یک سیارک به‌سوی زمین می‌آید و تازه مجبور باشیم این نوع قابلیت را آزمایش کنیم.»

گزارش تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از علوم