خوابیدن در «ساعت طلایی» خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد

زود خوابیدن به‌اندازه دیر خوابیدن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد

خواب زود یا دیر هنگام  باعث می‌شود افراد علائم مهمی مانند روشنایی صبحگاهی را از دست بدهند-Getty images via canva

پژوهشگران به‌تازگی دریافته‌اند خوابیدن بین ساعت ۱۰ شب تا ۱۱ شب، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوابیدن بین ساعات به خصوصی از شب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا حد زیادی کم کند. در این مورد بسیار مهم است که افراد نه خیلی زود به بستر بروند و نه خیلی دیر. «ساعت طلایی خواب» بین ۱۰ تا ۱۱ شب است.

این مطالعه که بر اساس داده‌های بیش از ۸۸۰۰۰ شرکت‌کننده در بیوبانک (Biobank) بریتانیا انجام شده است، نشان می‌دهد که خوابیدن در ساعت ۱۰ شب یا مدت کوتاهی پس از آن با خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در مقایسه با زودتر یا دیرتر به خواب رفتن شبانه مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر دیوید پلانز، رئیس تحقیقات Huma Therapeutics و مدرس ارشد در دانشگاه اکستر که یکی از نویسندگان این مطالعه بود، گفت که یک احتمال این است که خواب زودهنگام یا دیر هنگام ممکن است باعث شود افراد علائم مهمی مانند روشنایی صبحگاهی را از دست بدهند؛ که به تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن در هر روز کمک می‌کند.

پلانز گفت: اگر ساعت بدن در مدت طولانی به‌درستی تنظیم مجدد نشود، «این ناهماهنگی رفتارها و ساعت شبانه‌روزی می‌تواند تنظیم گلوکز را مختل و التهاب را بیشتر کند که هر دو می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهند.»

 از ۸۸۰۲۶ شرکت‌کننده که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ که در این تحقیقات شرکت کردند و سابقه هیچ بیماری قبلی هم نداشتند، ۳۱۷۲ نفر طی یک دوره متوسط ​​پیگیری ۵٫۷ سال به‌نوعی از بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شدند.

پژوهشگران داده‌های خواب‌وبیداری را از مچ‌بندهایی که به شرکت‌کنندگان داده‌شده بود می‌سنجیدند. آن‌ها دریافتند که از ۳۱۷۲ شرکت‌کننده، ۱۳۷۱ نفر به‌طور میانگین در طول هفت روز استفاده از دستگاه، بعد از نیمه‌شب به خواب رفتند، ۱۱۹۶ نفر در ساعت ۱۱ شب خوابیدند و ۴۷۳ نفر حدود ساعت ۱۰ شب و ۱۳۲ نفر قبل از ساعت ۱۰ شب به رختخواب رفتند.

محققان پس از در نظر گرفتن اطلاعات مختلف مانند سن، جنس، وضعیت سیگار کشیدن، مدت‌زمان خواب، بی‌نظمی خواب، دیابت، فشارخون و وضعیت اجتماعی-اقتصادی شرکت‌کنندگان، دریافتند افرادی که بین ساعت ۱۰ شب تا ۱۰:۵۹ شب به خواب می‌رفتند. نسبت به افرادی که زودتر یا دیرتر چرت می‌زدند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمتری داشتند.

از نتایج این پژوهش این‌طور برمی‌آید افرادی که نیمه‌شب یا دیرتر به خواب می‌روند، ۲۵ درصد و کسانی که قبل از ساعت ۱۰ شب به خواب می‌روند، ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که زود خوابیدن به‌اندازه دیر خوابیدن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

این مطالعه که فقط برای رده سنی بزرگ‌سال انجام شده است و برای کودکان توصیه نمی‌شود، کیفیت خواب شرکت‌کنندگان را از نزدیک بررسی نکرد، فقط طول و زمان آن را در نظر گرفت و عوامل دیگری از جمله اینکه اگر زود بخوابیم احتمالاً نوشیدنی الکلی کمتری با دوستانمان می‌نوشیم را هم در نظر نگرفته است.