ادامه روند نزولی محبوبیت جو بایدن در نظرسنجی‌ها

حدود دوسوم آمریکایی‌ها، یعنی ۶۴درصد، می‌گویند که با حضور دوباره بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۴ مخالف‌اند

میزان محبوبیت بایدن به ۳۸درصد و پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز ریاست جمهوری او  رسیده است- ROBERTO SCHMIDT / AFP

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور، در ادامه روندی نزولی، به ۳۸درصد و پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز ریاست جمهوری او در ماه ژانویه رسیده و حدود دوسوم آمریکایی‌ها با حضور او در انتخابات ۲۰۲۴ مخالف‌اند.

براساس نتایج نظرسنجی روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» که با همکاری دانشگاه «سافولک»، واقع‌در شهر بوستون آمریکا، در فاصله روزهای چهارشنبه تا جمعه گذشته (سوم تا پنجم نوامبر/ ۱۲ تا ۱۴ آبان‌ماه) انجام شده است، میزان حمایت از بایدن درمیان رای‌دهندگان مستقل بیش از گذشته کاهش یافته است. رای‌دهندگان مستقل (غیروابسته به دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه) گروهی بودند که حاشیه امن پیروزی بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی، به آن‌ها بستگی داشت.

این نظرسنجی پیش از رای کنگره آمریکا به لایحه ۱.۲ تریلیون دلاری بایدن برای بازسازی زیرساخت‌ها انجام شده است، که تصویب آن، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت فعلی محسوب می‌شود. بعضی تحلیلگران و مدافعان حزب دموکرات و جو بایدن، تصویب این لایحه و همچنین انتشار گزارشی مبنی‌بر رشد فراتر از انتظار اشتغال‌زایی در ایالات متحده را عواملی می‌دانند که ممکن است موجب افزایش دوباره محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس نتایج نظرسنجی «یو‌اس‌ای تودی»، نزدیک به نیمی از پاسخ‌دهندگان، یعنی ۴۶درصد از آن‌ها معتقدند که بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری، نسبت‌به آنچه که انتظار داشته‌اند، بدتر عمل کرده است.  این درحالی است که ۱۶ درصد از این افراد، کسانی بودند که در انتخابات به جو بایدن رای داده‌اند. 

علاوه‌بر این، حدود دوسوم آمریکایی‌ها، یعنی ۶۴درصد، می‌گویند که با حضور دوباره بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۴ مخالف‌اند. این رقم در میان دموکرات‌ها، ۲۸درصد اعلام شده است. 

مخالفت با نامزدی دوباره ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ نیز در این نظرسنجی ۵۸درصد و این رقم درمیان جمهوری‌خواهان، ۲۴درصد بوده است.

نظرسنجی روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» نشان می‌دهد که میزان محبوبیت کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، حتی از بایدن هم کمتر و ۲۸درصد است. براساس آمارها، ۵۱درصد از شرکت‌کنندگان از اقدام‌های او در این مدت کمتر از یک سال، اعلام نارضایتی کرده و ۲۱ درصد گفته‌اند که نظری ندارند. انفعال هریس در بحران‌های اخیر، به‌ویژه در زمان خروج آمریکا از افغانستان، یکی از دلایل اصلی مخالفان برای انتقاد و نارضایتی از او بوده است.

همچنین درحالی‌که دوسوم آمریکایی‌ها، یعنی ۶۶درصد، معتقدند که کشور در مسیر نادرستی قرار دارد، تنها ۲۰درصد از آن‌ها مسیر درپیش گرفته‌شده در دولت فعلی را درست می‌دانند. در هفته‌های پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ نیز نظرسنجی‌ها در این زمینه، آماری مشابه را نشان می‌داد.

این نظرسنجی از یک‌هزار رای‌دهنده ثبت‌نام‌شده آمریکایی، در فاصله سوم تا پنجم نوامبر (۱۲ تا ۱۴ آبان‌) ازطریق تلفن ثابت و همراه انجام شده و بنابر اعلام برگزارکنندگان، حاشیه خطای نتایج آن، مثبت یا منفی ۳.۱درصد است.  

نظرسنجی دیگری که کالج امرسون انجام داده و روز ۱۴ آبان منتشر کرده است، نشان می‌دهد که میزان محبوبیت دونالد ترامپ در حال حاضر ۴۵درصد و دو درصد بیشتر از جو بایدن است. براساس این نظرسنجی محبوبیت بایدن ۴۳درصد است و ۱۱درصد از رأی‌دهندگان گفته‌اند که ترجیح می‌دهند به «کس دیگری» رای بدهند؛ یک‌درصد هم نظری نداشتند و بلاتکلیف بودند. 

براساس نظرسنجی شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز که هفته گذشته منتشر شد، میزان محبوبیت بایدن ۴۲درصد بود و حدود ۷۱درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده بودند معتقدند کشورشان در مسیر نادرستی قرار دارد.