گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه روسیه و چین در آستانه مذاکرات احیای برجام

وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با وزیر خارجه روسیه: اگر آمریکا به طور کامل به تعهدات خود بازگردد ایران هم به اجرای تعهدات خود بازخواهد گشت

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه با سرگئی لاوروف و وانگ‌ ای، وزرای خارجه روسیه و چین، درباره مذاکرات وین برای احیای برجام که قرار است روز هشتم آذر از سر گرفته شود، به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با وزیر خارجه چین گفت که  آمریکا و طرف‌های اروپایی به صورت واقع بینانه وارد مذاکره شوند تا توافق به سرعت حاصل شود. وی تاکید کرد که همکاری‌ها با آژانس در چارچوب توافقات و مقررات به خوبی ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امیرعبداللهیان و لاوروف نیز از بازگشت به توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، حمایت کردند.

امیرعبداللهیان در این گفت‌‌وگوی تلفنی تاکید کرد که ایران در مذاکرات آتی، مطالبات خود را با قوت پیگیری می‌کند.

به گفته وزیر خارجه ایران، پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از «زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی»، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرف‌های مذاکره کننده و همچنین کشورهای منطقه، بارها تاکید کرده‌اند که مذاکرات باید فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران را نیز دربرگیرد. این موضوع همواره با مخالفت جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است.

امیر عبداللهیان افزود: «به هیچ وجه نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تردید داشت.»

این در حالی است که بعد از گذشت چند ماه از آغاز به کار دولت جدید در ایران، در نهایت هفته گذشته، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیز دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند که دو طرف برای ازسرگیری این مذاکرات از روز ۲۹ نوامبر (۸ آذر) ، در وین به توافق رسیده‌اند.

این مذاکرات در حالی پس از یک وقفه چند ماهه آغاز خواهد شد که پیش‌تر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئول نظارت بر اجرای برجام، از محدودیت‌های بازرسی از تاسیسات هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده بود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، نیز روز پنجشنبه گفت: «ما هرچه در فناوری‌های پیشرفته مثل هسته‌ای، نانو و... دستاورد و توانمندی داریم، مثل سلاح است و بازدارندگی ایجاد می‌کند.»

کمالوندی همچنین اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده ایران به ۲۵ کیلوگرم رسیده است.

 فرانسه نیز روز پنجشنبه از مشورت با متحدان خود درباره چگونگی پاسخگویی به همکاری نکردن جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر می‌دهد.

امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با لاوروف همچنین گفت، هرچند جمهوری اسلامی ایران نسبت به نیات طرف آمریکایی تردید دارد، چنانچه طرف آمریکایی به طور کامل به تعهدات خود بازگردد و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت.

وزیر خارجه ایران پیش از این خواستار پرداخت ۱۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران توسط آمریکا برای آغاز مجدد مذاکرات شده بود.

وزیر خارجه روسیه هم در این گفت‌وگو از همه طرف‌ها، از جمله ایالات متحده، خواست تا به تعهدات خود بازگردند.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های لغو شده، تعهدات خود را در آن توافق نادیده گرفت، و آمریکا می‌گوید که پیش از لغو تحریم‌ها، ایران باید به‌طور کامل از تعهدات هسته‌ای خود پیروی کند. هدف شش دور مذاکره قبلی در وین، تعیین نحوه اجرای این دو درخواست بوده است.