هشدار امیرعبداللهیان به  ۱+۴: مذاکره فقط برای رعایت منافع

حمله همزمان وزیر خارجه ایران و جمهوری‌خواهان آمریکا به سیاست بایدن در قبال ایران

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در توییتی نوشت: «کاخ سفید درخواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد ولی هم‌زمان تحریم‌های جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند. ما به‌دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم.»

حسین امیرعبداللهیان افزود: «هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.»

در همین حال، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل که برای نشست اقلیمی کاپ ۲۶ به اسکاتلند رفته است، با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرد. ازجمله موضوع‌های مطرح شده در این دیدار، تلاش آمریکا و پنج کشور امضاکننده برجام به مذاکرات هسته‌ای و احیای معاهده هسته‌ای بود. بنت موضوع برنامه هسته‌ای ایران را در دیدارهای جداگانه با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا هم مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالیوان روز دوشنبه در نشستی خبری گفت که اولویت فوری دولت بایدن، برقراری محدودیت‌های هسته‌ای [برای ایران] است. او افزود: «آمریکا می‌خواهد به تعهد در برابر تعهد بازگردد و سپس از این مبنا برای پرداختن به موضوعات دیگرِ مرتبط با رویکرد ایران شامل برنامه‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای استفاده کند.»

از سویی، روز دوشنبه گروهی از مخالفان دولت بایدن و احیای برجام در آمریکا، ازجمله برخی نمایندگان کنگره، با این استدلال که برجام معاهده نیست و به تصویب سنا نرسیده است، گفتند بایدن در جایگاهی نیست که بتواند وعده‌ای درباره نحوه رفتار دولت بعدی آمریکا درباره توافق بدهد. تد کروز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در توییتی نوشت: «جو بایدن از هیچ اختیارِ قانونی برای دادن چنین تعهدی برخوردار نیست. هر توافقی با ایران چنانچه به تایید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود- چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد- بار دیگر از سوی هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه دیگر در آینده پاره خواهد شد.»

گروهی از نمایندگان کنگره طرح‌هایی را ارائه کرده‌اند و درخواست کردند که بازگشت آمریکا به برجام منوط به کسب مجوز از کنگره باشد. پیش از آن، گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا هم طرحی ارائه کردند که در صورت تصویب، هرگونه توافق با ایران در موضوع برنامه هسته‌ای را به کسب مجوز از نهاد قانون‌گذار آمریکایی مشروط می‌کند.

ران جانسون، نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین در مجلس سنا و ۲۱ نفر دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه این طرح را ارائه کرده‌اند. این گروه از سناتورها می‌گویند توافق با ایران از سوی دولت جو بایدن باید به شکل معاهده باشد. طبق قوانین آمریکا، هر معاهده‌‌ را باید دوسوم اعضای مجلس سنا تأیید کنند.

روز یکشنبه امیرعبداللهیان گفته بود که بایدن می‌تواند با یک فرمان اجرایی همه تحریم‌های ایران را لغو کند.