طالبان استفاده از ارز خارجی را در افغانستان ممنوع کرد

سخن‌گوی طالبان اعلام کرد که با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌گیرد

طالبان روز سه‌شنبه ۱۱ آبان، ممنوعیت کامل استفاده از ارز خارجی در افغانستان را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام طالبان به طور قطع باعث اختلال بیشتر در وضعیت اقتصاد افغانستان می‌شود که با قطع کمک‌های بین‌المللی در مرز فروپاشی قرار دارد.

این تصمیم طالبان تنها چند ساعت پس از حمله به بیمارستان نظامی در کابل صورت می‌گیرد. روز سه‌شنبه در اثر دو انفجار و سپس درگیری میان افراد مسلح در محوطه بیمارستان نظامی در کابل، دست کم ۲۵ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند.

طالبان این حمله را به داعش نسبت داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه طالبان آمده که «شرایط اقتصادی و منافع ملی در کشور ایجاب می‌کند که همه افغان‌ها از پول افغانستان در مبادلات روزمره خود استفاده کنند.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که وضعیت اقتصادی و منافع کشور ایجاب می‌کند که همه افغان‌ها در داد و ستد‌ در سراسر کشور از پول افغانی استفاده کنند و از به‌کار بردن ارز خارجی خودداری کنند.

به گزارش هرات نیوز مجاهد اعلام کرده که با متخلفین این حکم برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

استفاده از دلار آمریکا در بازارهای افغانستان رواج دارد، در حالی که در مناطق مرزی از ارز کشورهای همسایه مانند پاکستان برای تجارت استفاده می‌شود.

به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در ماه اوت، دارایی‌های ارزی افغانستان در خارج از کشور مسدود و ارائه کمک‌های بین‌المللی نیز، برای آن که به دست طالبان نرسد، تعلیق شد.

اگرچه قدرت‌های غربی می‌خواهند از یک بروز فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری کنند، اما در عین حال از به رسمیت شناختن رسمی دولت طالبان خودداری کرده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول سپتامبر گذشته از وضعیت اقتصادی که افغانستان با آن روبروست عمیقا ابراز نگرانی کرد و در مورد بروز فاجعه انسانی در این کشور در چند ماه آینده هشدار داد.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول گفت تعاملات این نهاد مالی با افغانستان، که پس از قدرت گرفتن طالبان در آن کشور تعلیق شده، همچنان در حالت تعلیق باقی مانده است.

به گفته جری رایس، تمرکز اصلی باید بر کمک به مردم افغانستان با اجازه دادن به ادامه نقل و انتقال‌های مالی کوچک از خارج به داخل کشور و کمک به کشورهای پذیرنده پناهجویان باشد.

بیشتر از جهان