نخستین محموله تجاری پس از سلطه طالبان بر افغانستان، به چین صادر شد

«یک هواپیمای باربری حامل جلغوزه، از فرودگاه کابل به سوی کشور چین پرواز کرد»

امروز یک‌شنبه، ۳۱ اکتبر، نخستین محموله تجاری از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، از کابل به چین صادر شد. این محموله شامل جلغوزه تولید افغانستان است که با هواپیمای باربری کام‌ایر از کابل به مقصد چین پرواز کرده است.

انعام‌الله سمنگانی، از سخنگویان طالبان، با نشر تصاویری از جریان افتتاح دهلیز هوایی میان افغانستان و چین توسط مقامات دولت طالبان، نوشت: «یک هواپیمای باربری حامل جلغوزه، از فرودگاه کابل به سوی کشور چین پرواز کرد.» سمنگانی در مورد وزن و مقدار این بار تجاری اطلاعاتی ارایه نکرده است.

هرچند دهلیز هوایی میان افغانستان و چین در سال ۲۰۱۸ و توسط اشرف غنی گشوده شده بود و در جریان سه سال اخیر، صدها تُن مواد صادراتی، از جمله جلغوزه، از طریق این دهلیز به چین صادر گردید، مسئولان دولت طالبان، دوباره آن را «افتتاح» کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، دیروز شنبه در نشست رسانه‌ای در کابل گفت، یکی از بحث‌ها در مذاکرات دو روزه میان وانگ یی، وزیر خارجه چین، و ملا امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، از سرگیری فعالیت دهلیز هوایی میان افغانستان و چین، افزایش تجارت، همکاری‌های اقتصادی، و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری بازرگانان چینی در داخل افغانستان بوده است.

مجاهد مدعی شد که در این مذاکرات در مورد ایجاد خط آهن میان اویغورستان چین و افغانستان نیز بحث شده است و وانگ یی وعده داده است که هزینه آن خط آهن را دولت چین بر عهده خواهد گرفت. مجاهد در مورد این طرح بلندپروازانه جزئیات بیشتری نداد، و گفت: «در آینده‌ در این مورد اقدام خواهد شد.»

وزیر خارجه طالبان در ملاقات خود با وانگ یی در شهر دوحه قطر، یک بسته جلغوزه تولید افغانستان به او پیشکش داد. صادر شدن نخستین محموله جلغوزه از افغانستان به چین، نشان می‌دهد که طالبان در صدد استفاده از فرصت‌هایی هستند که کشورهای متحد آنان در منطقه، در اختیارشان گذاشته‌اند.