تولید‌کنندگان داخلی واکسن کرونا ۱۳۰ میلیون یورو دیگر دریافت می‌کنند

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی با وعده واکسن‌های داخلی، واکسیناسیون عمومی را به تاخیر انداخت 

«هرچه تولیدکنندگان داخلی بتوانند بیشتر تولید کنند،‌ از این ظرفیت استفاده می‌شود و مابقی نیازمان را وارد می‌کنیم» - خبرگزاری فارس

تولیدکنندگان ایرانی واکسن کرونا ۱۳۰ میلیون یورو ارز دولتی دریافت می‌کنند. این خبر را حیدر محمدی، مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو، اعلام کرد و گفت که نیاز به واکسن کرونا را با تولیدکننده داخلی تنظیم می‌کنیم. در خبری دیگر، محمد حسن قوسیان‌مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، از توقف واردات واکسن کرونا در این سازمان خبر داده و گفته است که هم‌اکنون سفارش جدیدی ثبت نشده است. 

حیدر محمدی با اعلام خبر اختصاص ۱۳۰ میلیون یورو ارز دولتی به تولیدکنندگان داخلی واکسن، درباره اینکه آیا ظرفیت استفاده از این واکسن‌ها در ایران وجود دارد یا خیر، به خبرگزاری تسنیم گفت: «اگر جمعیت هدف را نزدیک به ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، نیاز کشور ما به واکسن کرونا حدود ۱۶۰ میلیون دوز است و اگر به دوز سوم هم نیاز باشد، این میزان به ۲۴۰ میلیون دوز می‌رسد؛ بنابراین با توجه به بالا بودن تعداد جمعیت هدف،‌ برای استفاده از واکسن‌های رازی،‌ نورا، فخرا و دیگر واکسن‌ها نیز ظرفیت وجود دارد.» 

او با بیان اینکه نیاز ایران به واکسن کرونا با تولیدکنندگان داخلی تنظیم می‌شود، افزود: «هرچه تولیدکنندگان داخلی بتوانند بیشتر تولید کنند،‌ از این ظرفیت استفاده می‌شود و مابقی نیازمان را وارد می‌کنیم.» 

گفته‌های این مقام وزارت بهداشت نشان می‌دهد که واردات واکسن‌های خارجی یک بار دیگر به پشتوانه واکسن‌های داخلی متوقف شده است. به خصوص اینکه سخنگوی جمعیت هلال‌احمر به تازگی اعلام کرد با ورود آخرین محموله، واردات واکسن از سوی این سازمان پایان یافته است. محمدحسن‌ قوسیان‌مقدم با بیان اینکه تعهد این سازمان واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن بوده، گفته است که هم‌اکنون سفارش جدیدی ثبت نشده و اگر ستاد ملی کرونا اعلام نیاز کند، جمعیت هلال‌احمر همچون گذشته واردات واکسن کرونا به ایران را از سر می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دی‌ماه ۱۳۹۹، وقتی‌ علی خامنه‌ای فرمان منع واردات واکسن‌های معتبر را صادر کرد، مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران با وعده تولید داخلی، واکسیناسیون عمومی را به تاخیر انداختند. نتیجه این تصمیم مرگ هزاران نفر از شهروندان ایرانی در موج‌های چهارم و پنجم همه‌گیری کرونا بود. در عین حال، واکسن‌سازان داخلی نیز نتوانستند به وعده خود برای تولید انبوه واکسن عمل کنند. در راس آن‌ها واکسن برکت بود که در ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد اقتصادی زیرنظر رهبر جمهوری اسلامی ایران، تولید می‌شد. محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و معاون اول کنونی رئیس‌جمهور، در بهار ۱۴۰۰ وعده داده بود که ایران به یکی از قطب‌های تولید واکسن کرونا در جهان تبدیل می‌شود و تا شهریور ۱۴۰۰، این نهاد ۵۰ میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل می‌دهد. 

نکته قابل توجه دیگر تعداد زیاد واکسن‌های داخلی ایران برای کرونا بود؛ به طوری‌ که در کل، ۹ مجموعه داخلی مدعی تولید واکسن شدند. علاوه بر واکسن برکت که جمهوری اسلامی ایران، برای آن تبلیغات وسیعی کرد، واکسن‌های رازی، پاستور، اسپایکوژن، پارس، فخرا، نورا، اسویک و وکتورال دیگر واکسن‌های تولید داخل ایران‌اند که برخی از آن‌ها هنوز در مرحله ابتدایی کارآزمایی‌اند و برخی نیز مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند؛ با این حال، هیچ‌یک از آن‌ها در زمان طلایی واکسیناسیون عمومی تولید نشدند و نتوانستند در نجات جان شهروندان ایرانی از بیماری کرونا موثر باشند و این در حالی است که بودجه‌های قابل‌توجهی را  مصرف کردند. 

اواخر شهریور ۱۴۰۰، روزنامه شرق در گزارشی اعلام کرد که ستاد اجرایی فرمان امام بابت پیش‌فروش واکسن برکت، یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی دریافت کرده است. این خبر را علی تاجرنیا، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، نیز تایید کرده بود. 

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران تاکنون جزئیات دقیق هزینه‌ تولید واکسن‌های داخلی را اعلام نکرده است اما به گفته مهدی خالقی، مسئول امور مجلس و صندوق نوآوری و شکوفایی، تاکنون ۹۰ میلیارد تومان از طریق این صندوق به شرکت های دانش‌بنیان تولید واکسن کرونا تخصیص داده شده است. 

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در حالی واردات واکسن کرونا را متوقف کرده‌ که تاکنون در ایران، ۳۶ میلیون نفر هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و حدود نیمی از جمعیت ایران هنوز کامل واکسینه نشده‌اند و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، پیش از این اعلام کرده بود که تا بهمن‌ ۱۴۰۰ واکسیناسیون در ایران به پایان می‌رسد.