واکسیناسیون کرونا در ایران؛ همچنان چشم انتظار واکسن داخلی

تأخیردر واردات واکسن موجب بروز چندین موج پیاپی همه‌گیری در ایران شد

مقامات بهداشتی در ایران در ماه‌های اخیر بارها از شهروندان خواسته‌اند که برای واکسیناسیون اقدام کنند-IRNA

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، اعلام کرد ۸۰ درصد بیمارانی که بر اثر عوارض کرونا در بخش آی سی یو بیمارستان‌ها بستری‌شده‌اند افرادی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند.

مسعود مردانی، در یک گفتگوی ویژه خبری، با اشاره به اینکه سویه دلتا بدترین سویه کرونا تا امروز بوده است، گفت: « پایین آمدن آمار مرگ‌ومیر در میان کادر درمان را مدیون واکسن هستیم.»

 بنا بر اعلام این مقام بهداشتی ایران، در حال حاضر «۴ هزار و ۹۰۰ نفر در آی‌سی‌یو‌های کشور به دلیل بیماری کرونا بستری هستند.»

وی ابراز امیدواری کرد: «اگر روند واکسیناسیون ادامه پیدا کند و موارد جدید بیماری کم شود و‌ آی‌سی‌یو‌ها خالی‌تر شوند می‌توانیم به وضعیت متعادلی برسیم.»

مقامات بهداشتی در ایران در ماه‌های اخیر با ورود واکسن‌های وارداتی و افزایش میزان ارائه واکسن بارها از شهروندان خواسته‌اند که برای واکسیناسیون اقدام کنند.

از ابتدای معرفی واکسن کرونا در جهان و آغاز واکسیناسیون با واکسن‌هایی که مجوز اضطراری تزریق را دریافت کرده بودند، به دلیل ممنوعیت‌های ایجاد شده توسط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای ورود واکسن‌های غربی (مدرنا، فایزر) واکسیناسیون شهروندان ایرانی موکول به دریافت واکسن از کشورهایی نظیر چین و روسیه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، تکیه بر به سرانجام رسیدن واکسن تولید داخلی نیز مزید بر علت شده و ورود انبوه واکسن برای جمعیت هشتاد میلیونی ایران را با وقفه‌ای چندین ماهه روبه‌رو کرد. تأخیری که به قیمت چندین موج پیاپی همه‌گیری در ایران، ابتلای پنج میلیون نفر به این بیماری و مرگ دست‌کم ۱۲۳ هزار و ۴۹۸ نفر ، طبق آمار رسمی، شد. کارشناسان می‌گویند رقم واقعی قربانیان، دو تا سه برابر آمار رسمی اعلام شده است.

تلاش برای استفاده از واکسن ایرانی هنوز هم ادامه دارد. سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از تولید «پنج میلیون دوز واکسن رازی کووپارس» خبر داد و گفت اگر «تست‌های کنترلی آن تکمیل شود آماده عرضه به بازار خواهد بود و در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرد.»

تاکنون حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر دوز اول واکسن کووپارس را که در مرحله سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد دریافت کرده‌اند.

رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی نیز از درباره وضعیت تولید «دوز استنشاقی واکسن کووپارس» گفت: «دُز سوم هم تولید شده و روز ۵۱، یعنی ۳۰ روز بعد از نوبت دوم واکسن، تجویز می‌شود.»

علی اسحاقی گفت: «نتایج فاز سوم مطالعه بالینی واکسن کووپارس، ۱۲ مهرماه به سازمان غذا و دارو ارسال شده است، اما تاکنون پاسخی از این سازمان برای اجازه مصرف عموم واکسن کووپارس دریافت نکرده‌ایم.»

بر اساس داده‌های منتشرشده توسط ایسنا تاکنون ۶۸ میلیون دوز واکسن در ایران به دریافت‌کنندگان تزریق‌شده است که پنج میلیون از آن متعلق به واکسن ایرانی «برکت» بوده است. سایر واکسن‌های تزریقی در ایران، اسپوتنیک، سینوفارم آسترازنکا و بهارات بوده‌اند.

خبرهای متناقضی از ورود تعداد محدودی واکسن‌های ممنوعه از جمله فایزر به ایران منتشرشده است. مقامات بهداشتی ورود و وجود این واکسن‌ها را تکذیب کرده‌اند.